Boleh baca artikel saya di dalam buku ini. Isu Pemodenan Pendidikan Bahasa MelayuDiterbitkan pada tahun 2008.Perjuangan Memperkasakan Pendidikan Di Malaysia | |||||||||||||
| |||||||||||||
Buku ini membincangkan beberapa aspek yang berkaitan dengan perjuangan memperkasakan pendidikan di Malaysia berdasarkan pengalaman 50 tahun merdeka. la terbahagi kepada 10 bahagian. Dalam Bahagian 1, artikel pertama membincangkan cabaran dan harapan yang menyeluruh dalam pembangunan pendidikan di Malaysia, manakala artikel kedua pula membincangkan secara mendalam satu unsur penting bagi penyelidikan dalam bidang pendidikan. Bahagian 2 pula bertumpu kepada pendidikan matematik dan mengandungi tiga artikel. Ketiga-tiga artikel tersebut membincangkan kajian tertentu dalam bidang pendidikan matematik. Seterusnya, Bahagian 3 bertumpu kepada pendidikan sains dan pendidikan jasmani, dan mengandungi tiga artikel. Artikel tersebut membincangkan penggunaan teknologi dalam pendidikan, realiti pendidikan sains, dan penilaian dalam program pendidikan jasmani. Bahagian 4 bertumpu kepada pendidikan nilai, moral, pintar cerdas, seks, dan keluarga, dan mengandungi lima artikel. Artikel tersebut membincangkan amalan pendidikan nilai dan moral, pendidikan seks,pendidikan pintar cerdas, realiti pendidikan moral, dan pencegahan jenayah syariah melalui pembangunan keluarga bahagia. Bahagian 5 pula bertumpu kepada kurikulurn pendidikan dan mengandungi dua artikel. Artikel tersebut membincangkan perubahan kurikulum sekolah dan sejarah perkembangan kurikulum sejarah. Seterusnya, Bahagian 6 bertumpu kepada amalan kaunseling dan mengandungi dua artikel.Artikel tersebut membincangkan khidmat kaunseling di Malaysia dan cabaran pendidikan kaunseling. Bahagian 7 pula bertumpu kepada pendidikan bahasa dan kesusasteraan dan mengandungi dua artikel. Artikel tersebut membincangkan pemodenan pendidikan bahasa Melayu dan pendidikan kesusasteraan. Bahagian 8 bertumpu kepada ICT dan pendemokrasian pendidikan dan mengandungi dua artikel. Artikel tersebut membincangkan persediaan graduan ICT dan biasiswa sebagai penjana pendemokrasian pendidikan. Bahagian 9 pula bertumpu kepada pengurusan dan pentadbiran pendidikan, dan mengandungi dua artikel. Artikel tersebut membincangkan latihan profesional bagi bakal pentadbir sekolah, dasar dan perancangan pendidikan. Akhir sekali, Bahagian 10 bertumpu kepada pendidikan matrikulasi dan swasta, dan mengandungi dua artikel. Artikel tersebut membincangkan sumbangan Pusat Asasi Sains dan sumbangan pendidikan tinggi swasta. Kandungan Prakata Bahagian 1: Penyelidikan dan Pembangunan Bab 1 Pembangunan Pendidikan di Malaysia: Cabaran dan Harapan Nik Azis Nik Pa Bab 2 Analisis Kritis tentang Penggunaan Definisi Operasi dalam Penyelidikan Nik Azis Nik Pa, Noor Aini Khalifah Bahagian 2: Pendidikan Matematik Bab 3 Pemerkasaan Pembelajaran Geometri Pepejal bagi Murid Tingkatan 1 Chew Cheng Meng, Noraini Idris Bab 4 Penyelesaian Masalah Kebarangkalian oleh Murid Tingkatan 4 Rugayyah Abdullah, Nik Azis Nik Pa Bab 5 Penggunaan Model Solo untuk Menilai Kebolehan Penyelesaian Masalah Matematik Murid Sekolah Menengah Lim Hooi Lian, Noraini Idris Bahagian 3: Pendidikan Sains dan Jasmani Bab 6 Penggunaan Teknologi dalam Memperkasakan Pendidikan Sains di Malaysia Mahanom Mat Sam, Rohaida Mohd. Saat Bab 7 Pendidikan Sains di Malaysia: Sejarah dan Perjuangan Selva Ranee Subramaniam Bab 8 Keperluan Pelaksanaan Penilaian dalam Program Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Syed Kamaruzaman Syed All Bahagian 4: Pendidikan Nilai, Moral, Pintar Cerdas, Seks, dan Keluarga Bab 9 Penelitian Terhadap Konsep dan Amalan Pendidikan Nilai dan Moral Nik Azis Nik Pa Bab 10 Pendidikan Seks untuk Remaja Berkeperluan Khas (Terencat Akal): Satu Analisis Keperluan Khadijah Rohani Mohd. Yunus Bab 11 Perkembangan dalam Pendidikan dan Kajian Kanak-kanak Pintar dan Berbakat Ananda Kumar Palaniappan Bab 12 Realiti Pendidikan Moral di Malaysia Vishalache Balakrishnan Bab 13 Pencegahan Jenayah Syariah Melalui Pembentukan Keluarga Bahagia Nik Azis Nik Pa Bahagian 5: Kurikulum Pendidikan Bab 14 Memperkasa Kesediaan Guru Melaksanakan Perubahan Kurikulum di Sekolah: Satu Perbincangan Habib Mat Som Bab 15 Sejarah Perkembangan Kurikulum Sejarah di Malaysia Aini Hassan, Siti Hawa Abdullah Bahagian 6: Amalan Kaunseling Bab 16 Program dan Khidmat Kaunseling di Malaysia Noor Aishah Rosli Bab 17 Pendidikan Kaunselor di Malaysia: Cabaran dan Harapan Rafidah Aga Mohd Jaladin Bahagian 7: Pendidikan Bahasa dan Kesusasteraan Bab 18 Isu Pemodenan Pendidikan Bahasa Melayu Yahya Othman Bab 19 Pendidikan Kesusasteraan Melayu di Malaysia: Isu dan Cabaran Chew Fong Peng Bahagian 8: ICT dan Pendemokrasian Pendidikan Bab 20 Perspektif Persediaan Graduan Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Malaysia Rodina Ahmad, Mazliza Othman Bab 21 Biasiswa sebagai Penjana Pendemokrasian Pendidikan Aziah Ismail, Abdul Ghani Abdullah Bahagian 9: Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Bab 22 Mengurus dan Memimpin Sekolah: Keperluan Latihan Profesional Sebelum Memegang Jawatan Pengetua/Guru Besar Ishak Sin, Abdul Malek Abdul Karim Bab 23 Dasar dan Perancangan bagi Memperkasakan Pendidikan Shahril @ Charil Marzuki Bahagian 10: Pendidikan Matrikulasi dan Swasta Bab 24 Sumbangan dan Cabaran Pusat Asasi Sains dalam Memperluaskan Peluang Pendidikan Bumiputera Azilah Abdul Rabman, Yong Zulina Zubairi, Nor Sabirin Mobamed Bab 25 Kepentingan dan Sumbangan Pendidikan Tinggi Swasta Norhayati Soin, Marizan Mubin |
Sabtu, 1 September 2012
Perjuangan Memperkasakan Pendidikan Di Malaysia
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
BERBAKTI KEPADA IBU BAPA
Al-Isra' - 17:23 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَك...
-
Murid-murid sedang menjawab soalan peperiksaan. Dalam benak mereka ialah menjawab untuk lulus peperiksaan. Ada yang matlamatnya ialah ...
-
Dr Yahya Othman Pengenalan Mendengar adalah kemahiran bahasa yang penting dan perlu dipelajari secara intensif teru...
-
Sumber: Yahya Othman (2014). Peranan Guru Bahasa Melayu dalam Merangsang Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Dewan Bahasa . 14(5)...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan