Selasa, 8 Mac 2011
Paradigma dalam Pendidikan
Pendidikan bukan berfungsi sebagai kilang (tonton video Ken Robinson, 2010). Kilang berasaskan pembuatan yang tidak memerlukan unsur pertumbuhan dan perkembangan manusia. Mereka perlukan motivasi, minat dan berusaha untuk membentuk diri secara seimbang.
Untuk memastikan dasar pendidikan berlangsung dengan berkesan, pembuat dasar tidak hanya tertumpu kepada pencapaian yang merujuk kepada angka semata-mata. walaupun petunjuk kepada kejayaan diterjemahkan dalam bentuk angka yang perlu dicapai, namun usaha untuk memastikan insan yang terlahir dari sistem pendidikan itu juga perlu diberikan fokus. Tidak dapat dinafikan bahawa dalam sistem pendidikan yang semakin mencabar kini, keperluan menyediakan insan yang diharapkan mampu bersaing dalam dunia yang semakin sengit cabaran serta desakannya dianggap wajar.
Sehubungan dengan itu, insan yang dihasilkan juga perlu mampu untuk berfikir dengan kritis terhadap masa depannya. Bukan hanya untuk tujuan membuat keputusan dengan tepat tetapi juga dapat meletakkan dirinya setanding dengan keperluan semasa dan akan datang. Berfikir kritis juga boleh mendorong seseorang berjaya dalam bidang yang diceburi.
Tonton slide animation berkaitan perubahan paradigma dalam pendidikan menurut pandangan Ken Robinson .
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
BERBAKTI KEPADA IBU BAPA
Al-Isra' - 17:23 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَك...
-
Murid-murid sedang menjawab soalan peperiksaan. Dalam benak mereka ialah menjawab untuk lulus peperiksaan. Ada yang matlamatnya ialah ...
-
Dr Yahya Othman Pengenalan Mendengar adalah kemahiran bahasa yang penting dan perlu dipelajari secara intensif teru...
-
Sumber: Yahya Othman (2014). Peranan Guru Bahasa Melayu dalam Merangsang Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Dewan Bahasa . 14(5)...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan