Universiti
Brunei Darussalam
Nurliham
Haji Tuah
Maktab
Duli Pengiran Muda Al- Muhtadee Billah
Abstrak
Kajian ini meneliti penggunaan
gaya bahasa dalam penulisan karangan naratif pelajar prauniversiti. Kajian secara analisis teks ini memfokuskan
aspek pengunaan gaya bahasa perbandingan yang kurang diberikan perhatian oleh
pelajar semasa menulis karangan. Hal ini menyebabkan kualiti penulisan dari
segi nilai estetika kurang wujud dalam teks yang dihasilkan. Untuk tujuan kajian ini, sampel kajian
terdiri daripada 40 pelajar prauniversiti di sebuah pusat tingkatan enam di
Brunei Darussalam dilibatkan. Data
berdasarkan hasil penulisan karangan pelajar dianalisis dengan mengkategorikan
aspek gaya bahasa yang dikenal pasti.
Dapatan menunjukkan terdapat variasi dalam penggunaan gaya bahasa dalam penulisan
karangan naratif. Gaya bahasa yang
sering digunakan oleh pelajar dikategorikan sebagai simile, hiperbola,
metafora, personafikasi, eufemisme, dan litotes. Walau bagaimanapun, penggunaan gaya bahasa
dalam penulisan karangan sampel kajian masih kurang digunakan. Di samping itu, terdapat sampel kajian yang
tidak mahir dalam menggunakan gaya bahasa perbandingan bagi menyatakan maksud
yang tersirat. Berdasarkan temu bual, sampel menunjukkan kurang memberi
perhatian aspek gaya bahasa dalam penulisan karangan mereka.
Kata kunci: gaya bahasa, karangan
naratif
* Diterbitkan di dalam Journal of Applied Research in Education, vol 15 , No 1 & 2, December 2011
Pengenalan
Latar belakang
kajian
Gaya
bahasa merupakan ungkapan kata-kata yang melibatkan pengolahan idea (Ismail
Ahmad, 1992; 2002) dan tidak hanya dibatasi oleh tatabahasa. Dalam keadaan tertentu, bentuk dan jenis
penulisan mempengaruhi gaya yang perlu digunakan dalam penulisan tersebut. Bagi menghasilkan penulisan karangan jenis naratif
yang baik, pelajar bukan sahaja dituntut untuk mengolah sesuatu cerita dalam
bentuk penulisan, malah mampu menerbitkan ayat-ayat serta ungkapan yang menggunakan
perkataan dalam gaya bahasa yang indah dan menarik. Di samping itu, aspek
susunan urutan cerita dan kerelevanan peristiwa juga akan menjamin kejelasan
cerita dalam karangan jenis naratif dalam pembentukan sebuah wacana. Penulisan karangan
memerlukan kreativiti bagi menghasilkan nilai estetika serta menggunakan gaya bahasa
yang tersendiri.
Menurut Kamsiah Abdullah (1993:484), antara subkemahiran yang perlu ada dalam penulisan karangan ialah kebolehan menulis mengikut isi dan topik yang sesuai, isi yang mencukupi, idea yang segar dan asli, menjalin perenggan dengan baik, pengenalan yang jelas, gaya bahasa yang berkesan dan penutup yang kemas. Oleh itu, keberkesanan dalam penulisan karangan bentuk naratif yang baik memerlukan kemahiran menulis yang mampu menggabungkan kebolehan mengolah isi, bahasa dan susunan organisasi yang mantap di samping penggunaan gaya bahasa yang bersesuaian.
Kamus
Linguistik (1997:83) mendefinisikan gaya bahasa sebagai penggunaan bahasa
seseorang dalam pertuturan atau penulisan dengan penggunaan ragam tertentu
dalam bahasa tulisan secara sengaja untuk menimbulkan kesan tertentu atau ciri
penggunaan bahasa sekelompok penulis. Kridalaksana (1984:57) pula menjelaskan
gaya bahasa ialah pemanfaatan atas kekayaan bahasa oleh seseorang dalam
bertutur atau menulis. Maksud lain ialah
pemakaian ragam tertentu untuk memperoleh efek-efek tertentu.
Bagi maksud gaya bahasa, Umar Junus (2010) menghuraikannya
sebagai cara menyatakan sesuatu yang lain daripada biasa tanpa kelainan
makna. Bagi Rahman Shaari (1993) pula,
gaya bahasa terhasil melalui tulisan.
Jika penulis tidak mampu memilih cara yang sesuai untuk menyampaikan
fikirannya, maka karya itu dikategorikan sebagai tidak bergaya. Menurut beliau lagi, adalah mustahil
seseorang itu menulis sebuah karangan tidak menggunakan ayat transformasi.
Maniyamin Hj Ibrahim (2006:38) pula
menjelaskan bahawa gaya bahasa terbit daripada usaha penulis memanipulasi
bahasa yang sedia ada. Tujuan manipulasi bahasa dilakukan adalah untuk mencari perkataan atau ungkapan atau frasa
yang serasi dengan mesej di samping menghasilkan keindahan bunyi perkataan atau
ungkapan atau frasa dalam karya dan menimbulkan kesegaran dan keberkesanan
karya kepada pembaca atau pendengar.
Permasalahan Kajian
Kajian
berkaitan gaya bahasa sangat kurang dilakukan di Brunei Darusssalam. Penulisan
bentuk ini kebanyakannya dilakukan terhadap karya sastera seperti yang
dilakukan oleh Chong Ah Fok (1997) dan Rozaiman Makmun (2011). Chong Ah Fok
telah mengkaji gaya bahasa aliran yang terkandung di dalam majalah Bahana
terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei sekitar bulan Januari dan April
1993. Dapatan kajian beliau menunjukkan
penulis Brunei kebanyakannya menulis berdasarkan pengalaman dan terpengaruh
dengan gaya bahasa penulis Malaysia, Singapura dan Indonesia. Manakala Rozaiman
Makmun (2011) pula menyatakan, di Brunei wujud jurang pandangan antara pengkaji gaya
bahasa iaitu ahli linguistik dan sasterawan.
Keadaan menjadi lebih teruk apabila kefahaman terhadap gaya bahasa
menjadi masalah dalam menghasilkan karya yang bermutu.
Pelajar
sekolah juga berhadapan dengan masalah menggunakan gaya bahasa yang betul
semasa menuliskan karangan. Dalam hal ini, kajian berkaitan gaya bahasa dalam
penulisan karangan dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Brunei telah
dilakukan oleh Noni Rita Hj Japah (2007). Beliau mendapati hanya 10 sampel
(13%) yang menggunakan unsur gaya bahasa yang meliputi perumpamaan dan
hiperbola dalam karangan mereka. Unsur
gaya bahasa masih terhad penggunaannya dalam penulisan karangan pelajar. Oleh
itu, kajian ini sesuai dijalankan berdasarkan justifikasi dari segi kualiti dan
kuantiti penulisan karangan yang menggunakan gaya bahasa perbandingan.
Dalam
konteks penulisan karangan di sekolah, penggunaan gaya bahasa diberikan
perhatian. Bagi kebanyakan penulisan karangan berbentuk imaginatif, pelajar
digalakkan menggunakan gaya bahasa yang mampu memberikan daya tarikan kepada
pembaca. Hal ini disebabkan gaya bahasa adalah unsur yang perlu wujud dalam
penulisan jika aspek keindahan bahasa ingin diberikan tumpuan dalam
penulisan. Penulisan karya kreatif
sering dikaitkan dengan gaya bahasa yang ditandai dengan penggunaan gaya bahasa
yang bersesuaian dengan karya yang ditulis. Oleh itu, penggunaan gaya bahasa
yang sesuai mampu memberikan kesan kepada pembaca.
Bagi
pelajar prauniversiti di Brunei, terutamanya yang mengambil kertas Bahasa
Melayu, pencapaian dalam penulisan karangan dinilai dari segi kemampuan
mengolah isi karangan dengan kemas, di samping teliti dan kreatif menggunakan
gaya bahasa. Bagi mereka, menulis karangan berbentuk fakta memerlukan ketajaman
minda untuk mengemukakan fakta serta mampu mengolah fakta sebaik mungkin. Namun bagi penulisan karangan berbentuk
naratif, pelajar memerlukan bukan sahaja olahan plot atau penceritaan yang baik
tetapi keupayaan menggunakan gaya bahasa yang dapat memantapkan lagi mutu
penulisan.
Sehubungan
itu, karangan ialah wadah yang paling sesuai untuk menilai penggunaan gaya
bahasa dalam penulisan. Melalui
penulisan karangan, penelitian berkaitan gaya bahasa dapat dilakukan dengan
mudah kerana data dapat dianalisis berdasarkan sumber primer. Walau bagaimanapun, masalah yang sering wujud
dalam penulisan karangan naratif ialah pelajar kurang menggunakan unsur gaya
bahasa. Kelemahan ini boleh memberi gambaran
terhadap mutu penulisan karangan pelajar yang kurang dari segi nilai estetika
dan keragaman bahasa.
Objektif Kajian
Kajian
ini bertujuan untuk mengenal pasti unsur-unsur gaya bahasa dalam penulisan
karangan naratif pelajar prauniversiti, dan mengenal pasti kekerapan penggunaan
gaya bahasa dalam penulisan karangan naratif pelajar prauniversiti.
Kepentingan
kajian
Kajian
berkaitan penggunaan gaya bahasa dalam penulisan karangan jenis naratif amat
kurang dijalankan di Brunei Darussalam. Maka kajian ini diharapkan dapat
membantu guru dan pelajar terutamanya pada peringkat prauniversiti. Penulisan yang menggunakan gaya bahasa
perbandingan juga dapat menjamin wujudnya nilai estetik dalam penulisan
pelajar. Walaupun pelajar memilih tajuk karangan berbentuk naratif, namun
olahan yang dilakukan tidak menggambarkan mereka memahami penggunaan gaya
tersebut secara berkesan. Bagi pihak
guru pula kajian ini diharapkan mampu memberikan gambaran pencapaian dan tahap
kemahiran pelajar menggunakan gaya bahasa perbandingan di dalam penulisan
karangan mereka. Melaluinya juga guru dapat membuat persediaan yang lebih baik
semasa mengajarkan karangan bentuk ini.
Tinjauan literatur
Teori Wacana
Menurut
Asmah Haji Omar (2006), teori wacana ialah lanjutan teori lambang yang dipelopori
oleh Ferdinand de Sausssure pada tahun 1916.
Saussure menyatakan lambang terdiri daripada signifiant dan signifié. Signifiant ialah imej bunyi yang termasuk di dalamnya
imej grafik, manakala signifié pula
adalah konsep yang berkembang menjadi makna. Menurut Asmah lagi, kedua-dua
maksud tersebut menghasilkan kata yang khusus pada rujukan benda yang dirujuk
oleh kata. Dalam teori lambang,
kedua-dua lambang tersebut saling memerlukan dan memiliki fungsi tertentu.
Jika
dikaitkan dengan penulisan karangan jenis naratif, wacana yang dihasilkan akan
memberi makna jika kata yang dipilih dapat menyatakan sesuatu lambang mengikut
kesesuaian. Untuk menjamin hasil
penulisan yang lebih berkesan teori wacana yang menggabungkan antara imej dan
makna kata dianggap sesuai digunakan dalam kajian ini dengan mengambil kira
keperluan meletakkan sesuatu kata yang mampu menggambarkan makna yang lebih
tepat. Dengan cara ini, mutu penulisan akan lebih bermutu di samping pemilihan
kata yang mengandungi aspek gaya bahasa dapat pula meletakkan nilai estetik
dalam penulisan pelajar.
Wacana
ialah satuan bahasa yang lengkap dan
direalisasikan dalam bentuk karangan yang mantap (Kridalaksana dalam Tarigan,
1984). Maka dalam penulisan karangan naratif, kesatuan idea yang ingin
dipaparkan dalam teks bukan saja perlu terbentuk dalam kesatuan idea, tetapi
juga merangkumi ciri gaya bahasa yang berfungsi mengukuhkan lagi teks karangan
tersebut.
Dalam
konteks penulisan karangan, keupayaan penulis mengolah, menyusun perenggan
serta menggunakan gaya bahasa yang sesuai dengan tajuk yang dibincangkan membantu
terbinanya wacana yang baik. Di samping
itu, wacana yang baik juga mementingkan pemilihan perkataan yang sesuai, mampu
memberi makna yang tepat di samping memiliki nilai keindahan terutamanya bagi
karya naratif. Oleh itu, penggunaan gaya bahasa dapat membantu penulisan
karangan terutamanya jenis naratif.
Jenis gaya bahasa dalam penulisan
Keris Mas
(1990:113) mengkategorikan gaya bahasa kiasan kepada 11 jenis, iaitu simpulan
bahasa, peribahasa, perumpamaan, perbilangan, metafora, simile, personafikasi,
alegori, fable, alusi, sindiran dan ironi.
Gorys
Keraf (1985:112-145) telah memperbincangkan jenis-jenis gaya bahasa dengan
sangat terperinchi dalam bukunya ‘Diksi
dan Gaya Bahasa’. Beliau juga menyenaraikan bahasa kiasan yang terdiri
daripada simile, metafora, alegori, alusi, personafikasi, eponym, epitet,
sinekdoki, metonimia,antonomasia, hipalase, ironi, sinis, sakasme, satire,
innuendo, antifrasis dan paronomasia. Beliau menyenaraikan jenis gaya bahasa tersebut
dalam golongan gaya bahasa berdasarkan tiada makna.
Dalam
konteks bahasa kiasan, Pradopo
(1993:61-78) menyenaraikan perbandingan, metafora, perumpamaan, epos, alegori,
personafikasi, metonomia dan sinekdoki. Walau bagaimanapun, Rahman Shaari
(1993) pula tidak menetapkan pembahagian gaya bahasa kiasan kepada beberapa
jenis. Beliau hanya membandingkan antara satu gaya bahasa kiasan dengan gaya
bahasa kiasan yang lain. Contohnya metafora dan personafikasi (1993:1),
sinekdoki dan metonimi (1993:12), ironi dan paradoks dalam puisi (1993:17),
eufeisme dan litotes (1993:44), bahasa bombastik dan hiperbola (1993:49) dan
gaya yang tidak bergaya (1993:83).
Dalam
analisis kajian ini penelitian jenis-jenis gaya bahasa kiasan dan bukan kiasan
yang berdasarkan ilmu linguistik, bersifat kesusasteraan dan popular sahaja
yang akan dikemukakan oleh penulis. Gaya bahasa kiasan perbandingan tersebut
ialah metafora, personafikasi, simile, hiperbola, dan gaya bahasa bukan kiasan
seperti eufemisme, litotes, dan gaya
yang tidak bergaya.
Kajian berkaitan
Bagi
kajian yang berkaitan karangan, Noni Ratina Hj Jahpar (2007:100) telah menganalisis
karangan naratif pelajar menengah empat di Sekolah Menengah Jamalul Alam,
Brunei Darussalam. Dalam kajian tersebut, beliau meminta sampel yang berjumlah
50 orang pelajar untuk menulis dua jenis karangan, iaitu karangan naratif
menyambung cerita (KNMC) dan karangan naratif bertajuk (KNB). Beliau meneliti
perbezaan plot cerita dari segi konflik, klimaks, peleraian, urutan plot
cerita, teknik penceritaan, gaya bahasa dan stereotaip. Hasil dapatan
menunjukkan sejumlah 33 sampel (66%) telah menghasilkan plot cerita karangan
naratif yang berbeza. Namun daripada penulisan kedua-dua jenis karangan
tersebut menunjukkan bahawa penggunaan teknik penceritaan sering digunakan.
Penggunaan gaya bahasa adalah pada tahap sangat kurang memuaskan dan sampel
belum menguasai kemahiran tersebut dengan baik. Dapatan tentang gaya bahasa
juga menunjukkan hanya sepuluh sampel (13%) menggunakan gaya bahasa perumpamaan
dan hiperbola sahaja dalam karangan mereka. Selebihnya tiada unsur gaya bahasa
yang digunakan di dalam karangan mereka.
Di
samping itu, Mohd Sofri Hj Md Said (1990:48) melakukan analisis tentang gaya
bahasa puisi lima orang penyair dalam antologi puisi Lagu Hari Depan. Beliau
telah membahagikan kepada dua unsur gaya bahasa yang utama iaitu, unsur
perulangan dan unsur diksi (pemilihan kata-kata). Berdasarkan dapatan beliau
membahagikan unsur-unsur perulangan dalam puisi-puisi lima orang penyair ini
kepada dua bahagian kecil, iaitu unsur perulangan pada bunyi dan perkataan.
Hasil dapatan pada unsur perulangan pada bunyi dibahagikan kepada tiga, iaitu homoioteleuton,
asonansi dan aliterasi. Manakala unsur perulangan pada perkataan pula
dibahagikan kepada tiga bahagian, iaitu paralelisme, simplok dan responsif. Gaya bahasa perbandingan pula yang
didapati oleh pengkaji dalam puisi lima
orang penyair ini ialah simile, metafora, personifikasi dan simbolik.
Dalam
analisis terhadap gaya bahasa karya sastera novel dan sajak, Rahman Shaari
(1993:143-154) menganalisis gaya bahasa novel Tok Guru, novel Konserto
Terakhir dan sajak-sajak T. Alias Taib, Marzuki Ali, Puzi Hadi, Usman
Awang, Amir Hamzah dan Baha Zain. Menurut beliau, penyair-penyair ini sangat
mengambil berat soal teknik dan gaya, dan mereka telah berjaya memaparkan gaya
yang memuaskan.
Manakala bagi kajian gaya bahasa
dalam penulisan novel, Mohd Azhar Su (2005) mengkaji gaya bahasa dalam novel remaja karya Khairuddin Ayip iaitu Guruku Ibuku Jua, Bukan Untukku, Songket
Berbenang Emas, Sayangnya Jauh Di Kota, Jalan Masih Berliku dan Teguh. Kajian yang dijalankan
adalah berdasarkan analisis, perbincangan
dan penilaian gaya bahasa. Kajian dijalankan melalui kaedah penyelidikan
kepustakaan untuk mendapat bahan, maklumat, keterangan dan penyataan. Tinjauan
terhadap kajian tentang gaya bahasa yang pernah dilakukan bertujuan untuk menganalisis
aspek pendekatan yang sering digunakan dalam kajian yang berkaitan. Hasil
kajian mendapati novel remaja karya Khairuddin Ayip mempunyai ciri keindahan
universal dari segi gaya bahasa, nilai intelek dan nilai etika. Penulis
menggunakan secara maksimum kesemua aspek gaya bahasa untuk mengolah dan
menjalin cerita terutama dalam pelukisan jiwa, perasaan, suasana atau latar
dengan menggunakan bahasa asing, kata pinjaman, dialek, bombastik dan
apostrophe, gaya bahasa perulangan, perbandingan dan pertentangan untuk
mencernakan novel remaja tersebut. Penemuan ini dapat mencerminkan kemantapan
serta kematangan novelis tersebut. Keseluruhannya, penulis berjaya
mengeksploitasi sepenuhnya gaya bahasa untuk menyampaikan pemikiran dan gagasan
ke arah wawasan pembinaan dan penyatuan golongan remaja.
Dalam kajiannya terhadap gaya
bahasa yang terkandung di dalam novel Sumbangsih Seni, Rozaiman Makmun (2011)
telah mengaitkan gaya bahasa yang dikaji dengan aspek gaya bahasa berdasarkan
aliran sastera dan bukan dikaitkan dengan gaya bahasa yang dianuti pengarang.
Antara gaya bahasa yang dapat dikenal pasti dalam novel tersebut adalah
berasaskan gaya bahasa aliran pascamoden dan aliran gaya bahasa aliran
romantis. Novel tersebut juga bukan
menggambarkan gaya idiosinkrasi peribadi pengarang. Hal ini terbukti melalui penggunaan kedua-dua
aliran pasca moden dan romantisisme yang diusahakan dengan sengaja oleh
pengarang. Gaya peribadi pengarang mungkin terdapat dalam karya sasteranya yang
lain dan tidak digunakan dalam novel ini. Oleh itu, penulis berpeluang untuk
menggunakan gaya bahasa yang disukai semasa proses penulisan kreatif bagi
memastikan karya mereka mengandungi nilai estetik
Metodologi
Reka bentuk kajian ini
menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kaedah analisis teks
karangan pelajar sebagai sumber data utama. Sebanyak 40 pelajar prauniversiti
(enam atas) di Brunei Darussalam dipilih sebagai sampel kajian. Sampel dipilih dengan rawak mudah berdasarkan
senarai pelajar yang disediakan oleh pihak pentadbiran pusat tingkatan enam
yang dipilih. Mereka diminta menuliskan sebuah karangan berbentuk naratif jenis
menyambungkan cerita. Taklimat berkaitan
penggunaan gaya bahasa diberikan sebelum aktiviti menulis karangan dimulakan.
Masa yang diberikan untuk menulis karangan (500 patah perkataan) tersebut
adalah selama satu jam. Bagi mendapatkan data berkaitan dengan minat pelajar
terhadap penulisan karangan, pengkaji menggunakan borang soal selidik yang
diedarkan selepas aktiviti menulis karangan.
Setiap karangan diperiksa
dan dianalisis untuk mengenal pasti unsur gaya bahasa yang digunakan oleh
sampel kajian. Pengkaji akan menyenaraikan semua unsur gaya bahasa yang dikenal
pasti dan mengkategorikan mengikut aspek gaya bahasa seperti yang dinyatakan
oleh Rahman Shaari (1993). Statistik berbentuk peratusan digunakan untuk
menyatakan kekerapan penggunaan unsur gaya bahasa dalam penulisan karangan.
Dapatan kajian dan
perbincangan
Jenis-Jenis Gaya Bahasa dalam Penulisan Karangan
Naratif
Gaya
bahasa melibatkan diksi (pemilihan kata) dan pembentukan ayat. Bahasa yang
ditulis menjadi bergaya atau mempunyai gaya tertentu dan pengarang perlu
menggunakan pelbagai jenis gaya bahasa dalam proses penulisannya. Perbincangan
berikutnya adalah hasil analisis teks penulisan karangan pelajar dengan
analisis berdasarkan gaya bahasa.
Simile
Berdasarkan
data kajian, sampel menggunakan gaya bahasa perbandingan simile dalam 27 ayat dalam karangan naratif yang ditulis.
Sejumlah 19 sampel (47%) menggunakan unsur gaya bahasa perbandingan tersebut
dalam penulisan karangan naratif mereka. Contoh-contoh gaya bahasa perbandingan
simile yang digunakan dalam ayat (Singkatan S adalah untuk sampel kajian):
i.
bagai/bagaikan;
…
aku ditatang bagai minyak yang penuh. (S4)
…
aku bagai tunggul di rumahku sendiri. (S5)
Bagai jatuh ditimpa tangga tetapi masalah
terus melanda diriku. (S8)
Aku
ditinggal pergi bagai bunga yang
hilang madu dihirup oleh sang kumbang dan aku terkulai layu. (S11)
Dalam
keadaanku bagai nyawa di hujung
pedang … (S28)
…bagaikan angin yang menyapa dingin. (S17)
Keseorangan
di bilik bagaikan penjara ini … (S31)
ii.
seperti;
Kini
hidupku seperti bola yang bergolek
dengan tidak ada arah yang dituju. (S7)
…
tidak lagi seperti seorang Islam yang
sentiasa takutkan agamanya … (S7)
…
aku bebas seperti burung. (S8)
…aku
seperti terkena renjetan elektrik. (S12)
Aku
merasa diriku seperti sudah jatuh
ditimpa tangga. (S12)
Aku seperti sudah jatuh ditimpa tangga. (S14)
Sekarang
mereka seperti bumi yang tak pernah
dan tak akan terjangkau tingginya langit. (S20)
… seperti seekor umang yang menyarungi apa
sahaja bekas kosong. (S20)
…
aku berasa seperti berada di ambang
maut menunggu ajal ku tiba. (S24)
Linangan
air mata habis bertaburan seperti alam
yang dilanda rebut taufan yang hanya menunggu saat penghabisan. (S28)
… sepertianak emas. (S33)
Kini
hidupku seperti kapal layar yang
terombang ambing di tengah lautan tanpa ada tujuan hendak dituju. (S38)
iii.
umpama;
Kini
hidupku umpama layang-layang yang
terputus talinya. (S9)
iv.
bak;
Bak kata pepatah Melayu, biar putih
tulang, jangan putih mata. (S12, S14)
Ibu
berasa dadanya sakit bak kata
tercucuk sembilu. (S16)
… bak kata pepatah ‘nasi telah menjadi
bubur’… (S30)
… bak kata pepatah kesilapan itulah
pembukaan jalan bagi setiap kejayaan. (S32)
v.
ibarat;
Kewujudanku
ibarat embun di waktu pagi bila
matahari terik keringlah ia. (S28)
… nasib
keluargaku ibarat kais pagi makan
pagi itu, ku tepis semua rasa malu itu. (S29)
Bahasa
perbandingan jenis ini digunakan seperti (12 ayat), bagai (tujuh ayat), umpama
(satu ayat), umpama (lima ayat), dan ibarat (tujuh ayat). Analisis teks
menunjukkan 47 peratus sampel kajian
menggunakan gaya bahasa bandingan simile dan merupakan kekerapan tertinggi
dari segi penggunaannya dalam ayat. Jenis gaya bahasa perbandingan ini selalu
digunakan oleh pelajar kerana mereka telah biasa dengan peribahasa Melayu yang
telah mereka pelajari dan mudah pula diingati seperti bagai jatuh ditimpa tangga, nasi telah menjadi bubur, seperti anak emas
dan sebagainya.
Simile
dalam ayat ditandai dengan penggunaan kata-kata perbandingan. Kata-kata
perbandingan tersebut seperti ‘bak, laksana, umpama, seperti, bagai, bagaikan,
ibarat, tamsil’ dan seumpamanya. Simile dikenali juga sebagai perbandingan dan bersifat eksplisit. Simile
menyamakan sesuatu objek sama ada perkara, hal atau situasi yang lain dengan
menggunakan kata-kata perbandingan (Pradopo, 1993:62). Rahman Shaari (2001:90)
mendefinisikan simile sebagai bahasa perbandingan yang menggunakan kata
bandingan, iaitu ‘bagai’, ‘seperti’, ‘macam’, ‘bak’ dan lain-lain.
Hiperbola
Menurut Kamus Linguistik (1997:92) hiperbola
adalah bahasa kiasan yang membesar-besarkan kebenaran sesuatu, misalnya dalam
ayat kami memohon ribuan maaf. Kridalaksana
(1984:66) menyatakan hiperbola adalah melebih-lebihkan sesuatu, misalnya ayat saya mengucapkan beribu-ribu terima kasih. Rahman
Shaari (1993:51)pula menyatakan hiperbola sebagai kiasan yang terdiri daripada
ungkapan yang berlebih-lebihan. Gambaran yang dilukiskan dalam hiperbola tidak
menepati realiti, tetapi mengandung nilai estetika. Contoh yang beliau berikan
dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan karya
Shahnon Ahmad menunjukkan gambaran banyaknya burung tiak dan ketam yang mengancam
kehidupan Lahuma sebagai petani. Dalam ayat Burung
tiak datang sehingga terlindung pemandangan di angkasa dan ketam pula
berkawah-kawah banyaknya, gambaran tersebut ternyata berlebih-lebihan.
Setelah
meneliti data kajian, didapati gaya bahasa bandingan hiperbola juga digunakan
di dalam penulisan karangan naratif. Dapatan menunjukkan terdapat 6 ayat jenis hiperbola terdapat dalam karangan
pelajar. Sejumlah 3 sampel (7%) telah menggunakan jenis gaya bahasa
bandingan hiperbola di dalam penulisan
karangan naratif mereka. Di bawah ini
disenaraikan contoh-contoh jenis gaya
bahasa hiperbola tersebut:
i.
Dia
hanya mampu mempersembahkan air matanya
kepadaku dan … (S7)
Cuma air mata yang hanya dapatku persembahkan … (S7)
Air matanya mengalir dari matanya
yang sudah tenat menanggung berat kesedihan yang sudah terkumpul. (S10)
Aku hanya mampu mengalirkan air mata yang sia-sia. (S10)
… wajah ayah muncul di dua bebola
mataku ini. (S20)
Air mataku mengalir dengan deras … (S20)
Sampel
7 telah mengulang ayat yang sama pada perenggan
yang berbeza. Di dalam ayat
pertama, sampel telah menggunakan ayat aktif dan pada ayat kedua sampel telah
memindahkan ayat tersebut menjadi ayat pasif. Perkataan ‘air mata’ berfungsi sebagai objek dalam ayat
berkenaan. Sampel juga menggunakan perkataan ‘mata’ untuk melebih-lebihkan kata ini seperti contoh-contoh yang
disenaraikan di atas. Seolah-olah salah satu anggota tubuh badan seperti ‘mata’ menjadi perbandingan dan
dilebih-lebihkan. Hal ini juga dilakukan
oleh S10 yang menggunakan kata perbandingan ‘mata’ untuk menggambarkan secara berlebihan perasaan yang
ditanggung.
Kecenderungan
sampel menggunakan jenis gaya bahasa bandingan hiperbola juga meningkatkan
kesan di hati pembaca. Walau bagaimanapun, memang tidak dapat dinafikan jenis
gaya bahasa hiperbola sukar untuk dibina apatah lagi gambaran yang dilukis
tidak menepati realiti. Ini adalah kerana untuk membina kata yang
melebih-lebihkan dari segi maksud memerlukan bahasa yang kreatif dan mahir
dalam penulisan.
Walau
bagaimanapun, bagi gaya bahasa hiperbola didapati sampel kajian agak kurang
menggunakannya di dalam penulisan karangan.
Sampel kajian perlu lebih kreatif dalam mengolah ayat-ayat yang
mengandungi gaya bahasa hiperbola. Hasilnya tahap penggunaan bahasa estetik menjadikan
penulisan karangan naratif mereka kurang bermutu dan kurang kreatif.
Metafora
Metafora
ialah sejenis bahasa figuratif. Metafora adalah ‘pemakaian kata atau ungkapan lain untuk objek atau konsep lain
berdasarkan kiasan atau persamaan’ ( Kridalaksana, 1984:123). Rahman Shaari
(2001:58) mendefinisikan metafora sebagai penggunaan kata yang menerbitkan
makna yang lain daripada makna tersurat. Sesuatu objek diberikan sifat secara
perbandingan atau secara kiasan. Misalnya, jika disebut ‘api’, semua orang
memahaminya, iaitu ‘nyalaan panas yang membakar’ dan disebut ‘mata’ fahamlah
orang bahawa itu ialah anggota tubuh manusia yang digunakan untuk melihat.
Bentuk metafora akan terhasil apabila ‘api’ dan ‘mata’ disebut seperti, di matanya ada api.
Daripada
analisis yang dijalankan, ternyata bahawa penggunaan jenis gaya bahasa metafora
juga wujud dan kerap digunakan dalam penulisan karangan naratif pelajar. Data menunjukkan kedua-dua jenis metafora iaitu metafora yang
tidak memerlukan kata-kata perbandingan seperti,
bagaikan, laksana, bak dan bagai dan
jenis metafora yang menggabungkan unsur konkrit dan abstrak telah digunakan di
dalam data kajian. Hasil dapatan menunjukkan
29 ayat metafora wujud dalam data kajian. Sejumlah 21 sampel (52%) telah
menggunakan gaya bahasa metafora di
dalam penulisan karangan naratif mereka. Terdapat sebelas sampel (27%) yang
menggunakan jenis metafora yang tidak memerlukan kata-kata perbandingan dan sepuluh
sampel (25%) yang menggunakan jenis metafora yang menggabungkan unsur konkrit
dan abstrak. Metafora nasi sudah menjadi
bubur digunakan dengan agak meluas dalam penulisan (enam ayat). Manakala
S22 dapat mengungkapkan dua ayat
menggunakan metafora. Contoh-contoh bagi kedua-dua jenis metafora dapat
dilihat di bawah ini:
a.
Metafora yang tidak memerlukan
kata-kata bandingan
… hampir pupus ditelan zaman. (S5)
… nasi sudah menjadi bubur. (S12, S14, S16, S18, S20 & S30)
… dara hingusan …
(S19)
… kacang lupakan kulit. (S22)
… usaha tangga kejayaan. (S22)
Jangan diikut-ikutkan hati, malu berkayuh perahu
hanyut, malu bertanya sesat jalan ….
(S25)
… alah bias, tegal biasa. (S27)
b.
Metafora yang menggabungkan unsur
konkrit dan abstrak
… aku lebih mengejar kesenangan dunia … (S4)
… ingin mengubati luka di dadanya. (S5)
Semuanya telah tertimbus di dalam mindaku. (S6)
Aku hanya mengikut kata hati. (S8)
Hatiku sangat remuk. (S8)
… cinta mati. (S11)
Hanya cinta monyet di usia remaja. (S11)
… menikmati ketenangan … (S12)
Aku hanya dibaluti rasa menyesal yang tidak
terhingga. (S12)
Aku dibaluti perasaan kesal yang tidak
terhingga. (S14)
Karmella bergerak malas menuju ke jendela. (S17)
… namun suaranya mampu mengatasi suara gajah tetapi
hatinya sungguh baik. (S20)
Sebelum gunung merapi meledak … (S20)
… berhenti jadi obor-obor cik abang … (S20)
… belajar tinggi-tinggi setinggi gunung
Everest. (S25)
… memperlihatkan gigi mereka yang besarnya seperti
biji timun. (S25)
Aku melemparkan senyuman … (S25)
Terdapat 17 ayat yang mengandungi
metafora jenis dapat dikesan digunakan oleh sampel yang tidak memerlukan
kata-kata bandingan dan metafora yang menggabungkan unsur konkrit. Dapatan
kajian menunjukkan, terdapat ayat jenis metafora yang tidak memerlukan
kata-kata bandingan, dan sampel tidak menuliskan kata-kata bandingan seperti, bagai, bak di dalam penulisan karangan
mereka. Peribahasa ‘nasi sudah menjadi
bubu’ kerap digunakan oleh sampel iaitu sebanyak 6 kali dan digunakan oleh
sampel-sampel yang berbeza. Hal ini berkemungkinan disebabkan tajuk ujian
karangan naratif ini ada relevannya dengan peribahasa ‘nasi sudah menjadi bubur’ tetapi dibincangkan dengan cara yang
berbeza.
Penggunaan
terbanyak adalah bagi gaya bahasa metafora.
Hal ini disebabkan metafora agak mudah digunakan dan mereka telah biasa
dengan gaya bahasa ini terutama dalam puisi. Hal yang sama juga terjadi kepada
penggunaan gaya bahasa simile yang digunakan hampir 47 peratus sampel
kajian. Gaya bahasa ini banyak digunakan
di dalam perumpamaan yang sering mereka gunakan dalam peribahasa atau
perumpamaan.
Personifikasi
Menurut
Kridalaksana (1984:154), personifikasi adalah penggambaran sesuatu yang mati
seolah-olah hidup, misalnya dalam kalimat ‘daun melambai-lambai’. Rahman Shaari (2001:73), pula
mendefinisikan personifikasi sebagai pemberian sifat manusia kepada objek-objek
atau konsep-konsep bukan hidupan. Cara membentuk personifikasi sama dengan
pembentukan metafora. Perbezaan antara kedua-duanya terletak pada sifat
manusia. Jika sifat objek dalam metafora digantikan dengan sifat manusia, maka
yang terbentuk adalah personifikasi. Contoh personifikasi ialah ‘di dada
malam’, ‘membunuh kesedihan’, ‘jantung kota’ dan seumpamanya.
Berdasarkan
dapatan kajian, sebanyak 14 ayat personifikasi
wujud dalam karangan sampel. Sejumlah 11 sampel (27%) telah menggunakan
unsur gaya bahasa personifikasi dalam
penulisan karangan naratif mereka.
Perhatikan contoh-contoh kewujudan jenis gaya bahasa personifikasi dalam ayat
berikut:
Hatiku pun menangis
dengan semua ini … (S5)
… sembahyang adalah
tiang agamaku … (S6)
… seakan
menyelubungi kehidupanku dan menghantui perasaanku … (S7)
S5 telah menggambarkan hatinya
seolah-olah menangis dengan penderitaan yang dirasainya dan ingin lebih
memperjelaskan kepada pembaca tentang perasaan dirinya. S6 pula menekankan
bahawa sembahyang berdiri teguh yang patut dilaksanakan oleh umat Islam dan
menjadi tuntutan agama. S7 pula menggambarkan kehidupannya dan perasaan yang
ditanggungnya sentiasa dibayangi oleh bayangan yang menakutkan seperti hantu.
Sampel-sampel ini menggunakan bahasa yang kreatif dengan mengaitkan penggunaan sudut pandangan
orang pertama, ku. Penggunaan bahasa perbandingan
ini memudahkan sampel meluahkan perasaan atau menyampaikan mesej secara
berkesan. Di bawah adalah contoh-contoh penggunaan personifikasi dalam ayat;
Rasa kesal sudah
tidak lagi bertanam disanubariku. (S7)
Kini hidupku yang
sebatang kara kurasakan … (S8)
Angin sepoi-sepoi
bahasa … (S12)
… hatiku
berbunga-bunga … (S13)
… bunyi cengkerik
memecah keheningan malam … (S14)
Berdasarkan contoh ayat-ayat
tersebut, perasaan kesal yang dialami oleh S7 sentiasa ada dalam dirinya.
Perkataan ‘bertanam’ sudah tumbuh dalam sanubari dirinya. S8 menggambarkan
hidupnya yang keseorangan seperti ‘sebatang kara’. Angin digambarkan
berkata-kata dan berbahasa yang cuba digayakan bahasanya oleh S12 dan S13
menunjukkan perasaan hatinya yang terlalu ceria dan digambarkan
‘berbunga-bunga’. Manakala S14 menggambarkan malam yang sunyi menjadi terang
dengan bunyi cengkerik.
Pusaranya akan
menjadi tempat mengubat rindu. (S14)
… melangkah kaki ke
menara gading. (S17)
… sehingga
membuahkan bibit-bibit cinta di antara mereka.
(S17)
… cita-citaku
sehingga ke menara gading. (S18)
Telefon bimbitku
berdering memecah suasana sepi dan sunyi itu.
(S26)
… menyelami dasar
lautan hati … (S28)
Berdasarkan
contoh penggunaan personifikasi dalan ayat di atas, S14 menggambarkan pusara
atau kubur orang yang dicintainya sebagai tempat mengubat kerinduan dan
mengingati orang yang disayanginya. S17 dan S18 menggambarkan cita-cita yang
tinggi untuk melanjutkan pelajarannya hingga ke peringkat universiti dan beliau
juga menggambarkan kepada pembaca tentang cintanya yang baru bermula setelah
berkenalan dengan gadis itu. S26 pula menggambarkan pada malam yang sunyi
suasana menjadi terang dengan bunyi telefon bimbit. S28 juga menggambarkan
hatinya seperti dasar lautan yang perlu diselami perasaannya.
Eufemisme
Istilah
lain bagi eufemisme ialah kiasan halus. Kamus Linguistik (1997:69)
mendefinisikan eufemisme sebagai penggantian ungkapan yang kurang baik dari
segi konotasi dengan ungkapan yang lebih halus. Contohnya pembantu rumah untuk amah atau orang gaji (kiasan halus). Rahman
Shaari (2001:29) mendefinisikan eufemisme adalah penggunaan kata-kata tertentu
yang tidak tepat untuk menggantikan kata-kata yang dianggap kasar, keras atau
menyakitkan. Perkataan seperti ‘meniduri’ untuk ‘melakukan hubungan seks’, ‘berbadan
dua’ untuk ‘bunting’ dan ‘meninggal’ untuk ‘mati’ ialah contoh eufemisme.
Tujuannya adalah supaya konsep atau hal tertentu sampai ke pemahaman pendengar
(atau pembaca), tetapi tidak menyinggung perasaan.
Peribahasa ‘nyiur ditebuk tupai’ yang ditujukan
kepada gadis yang kehilangan daranya, sama ada dirogol atau melakukan hubungan
seks atau kerelaan, bukanlah eufemisme kerana dengan peribahasa itu masyarakat
tidak memperhalus peristiwa yang menimpa si gadis. Ayat ‘Saya hendak ke
belakang’ adalah eufemisme bagi maksud hendak ke tandas untuk buang air. Buang
air itu sendiri ialah eufemisme yang membawa maksud buang air kecil dan buang
air besar.
Dapatan kajian menunjukkan gaya bahasa eufemisme
juga wujud dalam penulisan karangan naratif pelajar prauniversiti sebanyak 15
ayat. Sejumlah 12 sampel (30%) telah menggunakan unsur eufemisme dalam
penulisan karangan naratif mereka. Contoh-contoh unsur eufemisme dalam karangan
pelajar dinyatakan di dalam jadual 1:
Sampel
|
Unsur eufemisme
|
Maksud
|
S4 & S5
|
Mengandung
|
Hamil
|
S5
|
Sekujur tubuh kecil yang kaku
|
Mayat kanak-kanak
|
S6
|
Terlanjur
|
Melakukan hubungan seks
|
S12
|
… gulung tikar
|
Bankrap
|
S16
|
Ibuku telah meninggal dunia
|
Mati
|
S20
|
… menghadap pusara ayah dan
bonda
|
Kubur
|
S22
|
… mendirikan rumahtangga yang
bahagia
|
Kahwin
|
S30
|
… sekujur tubuh terlentang di
ruang tamu
|
Mayat
|
S30
|
… duniaku tiba-tiba gelap
|
Pengsan
|
S31
|
… makanan air tangan ibuku
|
Masakan yang dibuat oleh ibu
|
S32 & S37
|
… cahaya mata …
|
Anak
|
S32
|
… berumah tangga
|
Kahwin
|
S33
|
Perempuan panggilan
|
Pelacur
|
S11
|
Mahkota yang sepatutnya ku pertahan
telah dijajah …
|
Perawan
|
JADUAL 1: Contoh-contoh unsur
eufemisme dalam penulisan karangan
Dapatan
kajian menunjukkan 70 peratus sampel
perempuan telah menggunakan unsur ini. Hal ini menunjukkan sampel perempuan
berhati-hati dalam penulisan mereka agar bahasa yang digunakan halus dengan
ungkapan yang lembut. Berdasarkan dapatan borang soal selidik, Sampel perempuan
(65%) menunjukkan minat menggunakan unsur-unsur gaya bahasa. Rahman Shaari
(1993:45) menjelaskan bahawa kemahiran penggunaan eufemisme adalah salah satu
tanda yang membuktikan bahawa seseorang itu mahir berbahasa.
Rumusan
daripada hasil dapatan kajian menunjukkan tidak semua jenis gaya bahasa wujud
dalam karangan naratif pelajar-pelajar. Berdasarkan analisis data yang
dijalankan, jenis gaya bahasa perbandingan, iaitu metafora didapati mendominasi
keseluruhan penulisan sampel karangan naratif yang dikaji dengan kekerapan
tertinggi (52%). Gaya bahasa
perbandingan simile juga kerap digunakan oleh 19 sampel (47%). Sebaliknya unsur
gaya bahasa perbandingan hiperbola kurang digunakan dalam karangan naratif
pelajar, iaitu hanya 7 peratus sahaja. Manakala unsur gaya bahasa perbandingan personifikasi
hanya digunakan oleh 11 sampel atau 27 peratus sahaja. Dapatan juga menunjukkan
wujudnya unsur gaya bahasa eufemisme dalam karangan naratif pelajar (30%). Jadual 2 menunjukkan penggunaan jenis-jenis
gaya bahasa perbandingan dalam karangan pelajar yang dikaji.
Bil.
|
Gaya bahasa perbandingan
|
Peratus (%)
|
1.
|
Simile
|
47
|
2.
|
Metafora
|
52
|
3.
|
Hiperbola
|
7
|
4.
|
Personifikasi
|
27
|
5.
|
Eufemisme
|
30
|
JADUAL
2: Penggunaan jenis gaya bahasa perbandingan dalam karangan naratif pelajar
Penggunaan unsur
gaya bahasa berdasarkan jantina dan minat pelajar
Berdasarkan
soal selidik sampel kajian, penggunaan
unsur gaya bahasa pelajar perempuan
adalah lebih tinggi (64%) berbanding pelajar lelaki. Pelajar perempuan
mengutamakan dan mengambil berat tentang arahan soalan yang diberikan
berbanding pelajar lelaki. Dari segi minat pula, pelajar perempuan (55%) lebih
meminati penulisan karangan naratif dan puisi berbanding pelajar lelaki.
Manakala dalam memahami penggunaan unsur-unsur gaya bahasa, pelajar lelaki dan
perempuan (20%) tidak menggunakan unsur-unsur gaya bahasa dalam penulisan
karangan dan puisi kerana mereka tidak faham.
Penulisan
yang dianggap ‘gaya yang tidak bergaya’ ditemui
dalam penulisan karangan naratif iaitu (27%). Sehubungan dengan itu,
dapatan menunjukkan sampel kajian lelaki
(20%) menulis menggunakan gaya bahasa
tersebut. Ini adalah memandangkan peribadi sampel kajian lelaki yang tidak mengambil berat dengan
penulisan mereka dan menganggap tidak penting. Manakala bagi sampel kajian perempuan hanya didapati 15 peratus sahaja
daripada segi penggunaannya.
Berdasarkan
dapatan kajian menunjukkan bahawa jenis gaya bahasa perbandingan hiperbola dan
personafikasi yang kurang ditonjolkan oleh sampel kajian. Hasil soal selidik,
37 peratus sampel tidak berminat dalam penulisan karangan naratif dan kurang
mengetahui tentang unsur-unsur gaya bahasa.
Hasilnya tahap bahasa penulisan mereka kurang bermutu dan kurang
kreatif. Gaya yang tidak bergaya atau tidak adanya gaya bahasa didapati wujud
di dalam karangan naratif mereka.
Kajian
juga mendapati unsur eufemisme telah wujud dalam penulisan karangan naratif mereka. Hasil soal
selidik kajian, 70 peratus sampel perempuan telah menggunakan unsur ini . Hal
ini juga menunjukkan pelajar perempuan memang menggunakan kata-kata halus dalam
pengucapan mereka berbanding lelaki.
Dapatan juga menunjukkan, sampel perempuan berhati-hati di dalam penulisan
mereka agar bahasa yang digunakan menjadi halus dengan ungkapan yang lembut. 65
peratus sampel kajian juga menunjukkan minat dalam penggunaan unsur-unsur gaya
bahasa. Dalam hal ini, menurut Rahman Shaari (1993:45) kemahiran penggunaan
eufemisme adalah salah satu tanda yang membuktikan bahawa seseorang itu mahir
berbahasa.
Bagi
mengukuhkan lagi dapatan kajian, unsur gaya bahasa harus wujud dalam penulisan
karangan naratif pelajar menengah enam atas kerana mereka telah mempunyai asas
dalam gaya bahasa penulisan di menengah enam bawah lagi. Kenyataan ini telah
dinyatakan sendiri oleh guru-guru yang mengajar dalam mata pelajaran Bahasa
Melayu dan Kesusasteraan Melayu, hasil temu bual dengan guru-guru adalah
seperti berikut;
Guru A : “Saya
tidak faham mengapa pelajar-pelajar masih tidak memahami jenis-jenis gaya
bahasa. Mereka telah diajarkan pada peringkat menengah enam bawah lagi dan
tidak ada alasan merek mengetahuinya”.
Guru B : “Setiap sesi pengajaran karangan, kami
sebagai guru bahasa Melayu akan
menekankan aspek gaya bahasa sama ada dalam penulisan karangan atau puisi”.
Berdasarkan dapatan kajian
melalui soal selidik, 10 peratus sampel tidak berminat dengan penulisan
karangan naratif dan mereka tidak cenderung dalam bidang penulisan naratif.
Kesimpulan, implikasi kajian dan
cadangan
Kesimpulannya,
sampel kajian masih belum begitu mahir dalam menggunakan gaya bahasa yang
melambangkan nilai estetik dalam penulisan karangan mereka. Kurangnya
penggunaan gaya bahasa perbandingan dalam karangan jenis naratif sering ditemui
dalam penulisan yang bercorak kreatif.
Dalam konteks pelajar prauniversiti, kelemahan ini sepatutnya tidak
wujud jika pelajar mampu berfikiran secara kreatif dalam mengolah idea dalam
gaya bahasa yang telah pernah mereka pelajari. Mereka telah mempunyai asas
dalam gaya bahasa penulisan di menengah enam bawah lagi.
Implikasi
kajian ini terhadap kurikulum adalah wujudnya keperluan dan kepentingan
mengajarkan aspek gaya bahasa dalam penulisan karangan tahap
prauniversiti. Penggunaan gaya bahasa
dalam karangan naratif dapat meningkatkan lagi mutu penulisan pelajar. Implikasi kajian terhadap amalan pedagogi
menunjukkan pengajaran menulis karangan menggunakan gaya bahasa yang betul
dapat memudahkan pelajar menulis karangan.
Di samping itu, kajian ini juga dapat memberi ruang kepada pendidik
bahasa meningkatkan mutu pengajaran menulis karangan naratif. Untuk tujuan tersebut, aspek latihan guru
bahasa perlu memberi penekanan kepada penguasaan menulis karangan naratif. Implikasi kajian ini juga memerlukan guru
bahasa memiliki kemahiran menulis yang baik agar mereka dapat menunjukkan model
penulisan yang baik kepada pelajar.
Berdasarkan
dapatan kajian, beberapa cadangan boleh dikemukakan untuk tujuan memperbaiki
mutu penulisan karangan naratif pelajar.
Pertama, pendedahan secara spesifik perlu diberikan kepada pelajar
kerana maklumat umum tentang penulisan tidak membantu mereka dapat menulis
dengan baik. Untuk tujuan tersebut guru Bahasa Melayu perlu memberikan maklumat
berkaitan penggunaan bahasa perbandingan dengan menggunakan teknik dan kaedah
mengajar yang lebih sesuai. Guru boleh
memberikan senarai gaya bahasa yang boleh digunakan semasa menulis sesebuah
karangan. Walau bagaimanapun, pelajar
perlulah memahami maksud dan jenis gaya bahasa terlebih dahulu sebelum
menggunakan dalam penulisan mereka.
Cadangan lain adalah dengan memantapkan penguasaan guru dalam
mengajarkan gaya bahasa dalam penulisan karangan. Mereka perlu diberikan latihan dalaman
tentang kaedah mengajarkan karangan naratif.
Disebabkan karangan naratif memerlukan idea yang kreatif, maka unsur
kreativiti dalam penulisan juga perlu diberi keutamaan dalan proses
latihan. Oleh itu, pelajar perlu didedahkan cara menulis
karangan naratif menerusi latihan yang secara sistematik dan model penulisan
yang sesuai.
BIBLIOGRAFI
Asmah Haji Omar (2006). Panduan
wacana akademik: Teori dan penerapan.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Chong
Ah Fok (1997). Gaya aliran: Cerpen-cerpen di majalah Bahana Januari-April
1993. Bahana, 1, 12-18.
Gorys Keraf (1981). Diksi dan gaya bahasa. Jakarta: Nusa Indah
Ismail
Ahmad (1992). Keterampilan menulis. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
___________
(2002). Penulisan saintifik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Kamus
Linguistik
(1997). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Keris
Mas (1988). Perbincangan gaya bahasa sastera.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka
Kridalaksana, Harimurti (1984). Kamus linguistik (Edisi kedua). Jakarta:
Penerbit PT
Gramedia.
Kamsiah H. Abdullah (1993). Karangan naratif dan laporan-satu
kajian tentang
matlamat fungsional dan prestasi
murid-murid sekolah menengah di Singapura.Jurnal
Dewan Bahasa.37(6),484-493.
Maniyamin Haji Ibrahim (2006). Gaya bahasa kiasan penggunaan dan
keberkesanan-
nya dalam sajak. Shah Alam: Karisma Publications
Sdn. Bhd.
Mohd Azhar Su (2005) Gaya
bahasa dalam novel remaja Khairuddin Ayip.Tesis Masters, Universiti Putra
Malaysia
Mohd. Sofri bin Haji Md Said
(1990). Gaya bahasa lima orang penyair
dalam
antologi puisi Lagu Hari Depan. Latihan IlmiahSarjana Muda
Pendidikan. Universiti
Brunei
Darussalam.
Noni Ratina bte Haji Japah
(2007). Analisis karangan naratif bagi
pelajar menengah
atas: Satu kajian. Tesis Sarjana. FASS. Universiti
Brunei Darussalam.
Rachmat Djoko Prodopo (1995). Beberapa teori sastera, metode kritik dan
penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahman Shaari (1993). Memahami gaya bahasa. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan
Pustaka.
____________ (2001). Bimbingan istilah sastera. Kuala Lumpur:
Utusan Publications
Sdn.
Bhd.
Rozaiman Makmun (2011). Stilistik:
Manipulasi gaya bahasa aliran.
Brunei Darussalam: Dewan Bahasa
Dn Pustaka Brunei
Tarigan, Henry Guntur
(1995). Pengajaran wacana. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
___________________________
(1985). Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung:
Penerbit
Angkasa
Bandung.
Umar Junus (1989). Stilistik satu pengantar. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan
Pustaka.
__________ (2010). Gaya bahasa sastera Melayu. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan