Yahya bin Othman, PhD
Adakah penggunaan internet telah membudaya dalam masyarakat? Membudayakan
penggunaan internet dalam pembelajaran
bermaksud menjadikan internet satu norma yang boleh diterima pakai dan membantu
pelajar dalam pembelajarannya. Apakah pula kaitannya internet dengan proses
pembelajaran? Dalam konteks penataran ilmu, internet diperlukan untuk menjana lebih banyak bahan yang boleh
membantu pembelajaran. Ini disebabkan
pembelajaran memerlukan alat bantu bagi memudahkan proses penerimaan maklumat
dan ilmu.
Jika suatu ketika dulu penggunaan buku teks dianggap penting dalam proses
pembelajaran, kini pelajar dapat belajar dengan lebih seronok setelah wujudnya
internet yang dapat membantu mereka belajar dengan lebih bermaklumat dan
sentiasa bersedia menambah maklumat tersebut apabila diperlukan. Internet menyediakan peluang kepada pelajar
meningkatkan keupayaan memiliki lebih banyak maklumat dan pengetahuan bagi
tujuan pembelajaran bahasa.
Untuk tujuan melihat sikap pelajar
terhadap internet terutama dalam meningkatkan kemahiran menulis karangan, satu
kajian menggunakan kaedah tinjauan telah dilakukan dalam kalangan 50pelajar
tingkatan empat di sebuah sekolah berasrama penuh sebagai sampel kajian. Mereka telah didedahkan dengan kemahiran
menggunakan komputer dan internet melalui program sekolah bestari yang
dilaksanakan di sekolah tersebut. Alat
kajian yang digunakan ialah soal selidik.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa
pelajar mengakui bahawa pendedahan terhadap penggunaan internet sangat penting
bagi membantu mereka menguasai kemahiran menulis karangan. Untuk tujuan tersebut, kebanyakan mereka
(60%) telah didedahkan dengan penggunaan internet dengan belajar sendiri
manakala hanya 6% sahaja yang mengikuti kursus berkaitan internet. Di samping itu pelajar juga didedahkan dengan
internet melalui guru (8%) dan ibu bapa (9%).
Ini menggambarkan bahawa pelajar mempunyai daya usaha sendiri untuk
memperoleh kemahiran menggunakan internet dan ini akan mempengaruhi sikap
mereka terhadap penggunaan internet di dalam pembelajaran.
Faktor motivasi semasa
menggunakan internet juga mempengaruhi pelajar terutama dalam kemahiran menulis
karangan. Dapatan menunjukkan min
keseluruhan aspek motivasi menggunakan internet menunjukkan tahap baik (min
4.18). Berdasarkan
dapatan kajian, pelajar menunjukkan minat (min 4.40) menggunakan internet
walaupun tajuk penulisan karangan boleh menyukarkan penulisan serta membosankan
pelajar. Di samping itu, pelajar juga suka
(min 4.30) menggunakan internet walaupun
mereka tidak meninati bidang
penulisan. Kedua-dua dapatan ini menggambarkan wujudnya pengaruh
penggunaan internet dalam pembelajaran Bahasa Melayu kerana faktor motivasi
dalaman bagi penggunaan internet dapat membantu mereka menguasai penulisan
karangan. Penekanan aspek motivasi
dalaman menggunakan internet mempunyai kaitan dengan peranan internet sebagai
penyalur maklumat dan pelbagai bahan yang boleh membantu pelajar menulis
karangan.
Internet boleh membentuk model
baru dalam pembelajaran di dalam bilik darjah dengan memberikan peluang kepada
pelajar untuk meneroka ilmu dengan lebih meluas mengikut kesesuaian waktu dan
kelapangan pelajar. Dapatan kajian tidak
menunjukkan yang pelajar menaruh harapan yang tinggi terhadap penetapan
matlamat pencapaian penulisan (min 3.96).
Ini menggambarkan pelajar tidak menetapkan unjuran dalam penguasaan
penulisan kerana kemungkinan maklumat yang diperoleh perlu dianalisis dan ini sedikit
sebanyak akan memakan masa dan kadangkala boleh menyulitkan pelajar. Oleh itu, aspek motivasi pelajar perlu
diwujudkan dan dipupuk agar dapat menjadikan internet sebagai alat yang boleh
membantu pelajar menguasai kemahiran menulis karangan dan kemahiran bahasa yang
lain dengan lebih baik.
Dari
segi keyakinan menggunakan internet, pelajar secara keseluruhannya memiliki
darjah keyakinan yang tinggi semasa menggunakan internet (min 4.3). Dapatan kajian ini juga menunjukkan
pelajar-pelajar sangat menyukai tugasan yang menggunakan internet (min
4.72). Keyakinan ini juga dinyatakan
melalui hasil yang akan diperoleh
setelah menggunakan internet dalam pembelajaran (min 4.38). Bagi sampel kajian yang telah mempunyai
pengalaman menggunakan internet, hasil pembelajaran akan menjadi lebih baik melalui
aktiviti yang lebih meyakinkan pelajar.
Selain itu, pelajar juga mempunyai keyakinan bahawa bahan yang diperoleh
melalui internet lebih baik dan membantu penulisan jika dibandingkan dengan
bahan-bahan yang lain. Hal ini demikian
kerana pelajar dapat menggunakan dengan lebih berkesan bahan-bahan tersebut
melalui laman web yang berkaitan jika dibandingkan dengan bahan-bahan yang
diperoleh secara konvensional sama ada melalui elektronik ataupun media
cetak.
Dalam pembelajaran bahasa,
perkara yang agak kritikal dan perlukan pertimbangan ialah sejauh mana
bahan-bahan yang diakses melalui internet benar-benar mampu membantu pelajar
belajar. Adakah pelajar berupaya
menerima, menganalisis dan menyaring
bahan-bahan tersebut dan disesuaikan dengan tugasan pembelajaran?
Persoalan tersebut penting diteliti kerana kegagalan pelajar memanfaatkan
maklumat yang diperoleh boleh menganggu proses pembelajarannya. Keadaan ini akan bertambah sukar jika mereka
mengalami masalah kesukaran membaca dan
memahami teks yang ditulis dalam bahasa
Inggeris. Keadaan ini akan menyukarkan
kelancaran proses belajar bahasa. Dalam
hal ini guru perlulah berperanan sebagai pembimbing dan pemudah cara yang
efektif bagi memastikan hasil pembelajaran dapat dicapai. Kemampuan tersebut boleh meyakinkan pelajar
semasa mengaplikasikan maklumat yang diperoleh dalam membuat tugasan.
Budaya menggunakan internet banyak dikaitkan dengan
kesediaan pelajar memanfaatkan aplikasi internet dalam pembelajaran termasuk
penulisan. Berdasarkan dapatan
kajian, min kesediaan menggunakan
internet ialah 4.3. Keputusan kajian ini
menunjukkan tahap kesediaan yang baik bagi pelajar-pelajar yang digolongkan
sebagai pelajar cerdas. Di samping
pendedahan dan motivasi semasa menggunakan internet, faktor kesediaan juga
memainkan peranan penting. Pelajar
menyatakan mereka bersedia menggunakan internet (min 4.24) untuk tujuan
penulisan. Walau bagaimanapun mereka
menunjukkan pada tahap sederhana keupayaan untuk mengawal situasi semasa
mengendalikan internet. Mereka juga pada
tahap sederhana dalam aspek menyatakan matmalat yang jelas sederhana semasa
menggunakan internet (min 3.2).
Berdasarkan dapatan kajian juga menunjukkan pelajar perempuan lebih
banyak menggunakan internet daripada lelaki berdasarkan kesemua aspek iaitu aspek motivasi,
keyakinan, dan kesediaan. Ini menggambarkan bahawa pelajar perempuan mempunyai
sikap positif terhadap internet (min 4.3) manakala pelajar lelaki pula di
sekitar min 4.1. Keadaan ini juga
menunjukkan wujud perbezaan yang signifikan
terhadap motivasi, keyakinan, kesediaan dan pandangan terhadap internet.
Walau bagaimanapun perbezaan min yang kecil ini tidak akan menjejaskan
penggunaan internet dalam penulisan karangan.
Dengan membuat perbandingan pendapatan keluarga pelajar dengan sikap
terhadap internet, dapatan kajian
menunjukkan tidak terdapat pengaruh pendapatan terhadap sikap terhadap
internet. Ini disebabkan penggunaan
internet yang semakin meluas, pengaruh pendapatan keluarga tidak memainkan peranan kerana pelajar
dapat mengakses internet di sekolah melalui makmal komputer dan di siber kafe
yang terdapat di merata-rata tempat dengan bayaran yang sesuai.
Berdasarkan dapatan kajian juga, pelajar mempunyai motivasi yang tinggi
terhadap penggunaan internet dalam penulisan.
Motivasi yang positif ini dilihat dari aspek sikap dan kepercayaan
seseorang. Sikap menjadi penentu sama ada seseorang itu bermotivasi untuk
menggunakan komputer ataupun tidak.
Pelajar yang memiliki sikap positif akan cuba menerima dan menyesuaikan
dengan kehendak pembelajaran. Ini juga
disebabkan keistimewaan dari segi integrasi multi media di dalam internet mudah
dan pantas untuk diakses sebagai memberikan motivasi kepada pelajar. Sikap negatif akan memberikan kesan kepada
pemupukan budaya menggunakan internet di dalam pembelajaran terutamanya yang
melibatkan penguasaan penulisan.
Berdasarkan dapatan kajian yang telah dijalankan, menunjukkan pelajar
mempunyai keperluan untuk menggunakan internet dalam pembelajaran sama ada
untuk penguasaan penulisan karangan atau menguasai kemahiran bahasa yang
lain. Sikap pelajar secara umumnya
menunjukkan mereka memerlukan bahan yang boleh membantunya meningkatkan
kemahiran menulis yang dianggap perlu dikuasai dengan pengolahan isi kandungan
di samping aspek kandungan. Bagi
kebanyakan pelajar, isi-isi karangan yang ditulis dapat diperoleh dengan
mengakses laman web yang berkaitan. Oleh
itu, budaya menggunakan internet juga dipengaruhi sejauh mana laman web dapat
memberikan maklumat tambahan kepada pelajar. Seterusnya, akan dibincangkan isu-isu yang
berkaitan penggunaan internet dalam pembelajaran.
Internet sebagai alat. Guru merupakan koordinator dalam usaha
memberikan pengalaman pembelajaran
menggunakan internet kepada pelajar.
Penggunaan internet sebagai alat dan pemboleh dalam pembelajaran
merupakan pengalaman bersemuka semasa belajar.
Oleh itu, dalam konteks penyediaan bahan pembelajaran dalam internet,
guru perlulah menyediakan bahan sokongan, pilihan jawapan dan kesempatan untuk
pelajar berhubung sesama mereka melalui sesi perbincangan.
Kebolehan mengakses maklumat. Terdapat andaian bahawa pelajar-pelajar
mempunyai kebolehan yang sesuai untuk menggunakan internet dalam pembelajaran
terutama yang berdasarkan kemahiran menulis dan membaca. Andaian ini dibuat berdasarkan pemerhatian
tingkah laku pelajar semasa belajar dengan menggunakan internet. Mengikut kajian, pelajar perempuan lebih
gemar menggunakan internet daripada pelajar lelaki. Terdapat dua jenis penggunaan internet iaitu
dengan melayari laman web sekadar untuk keperluan sosial dan kedua, mengakses
data yang telah ditentukan terlebih dahulu matlamatnya dengan lebih spesifik.
Implikasi sumber untuk organisasi
pendidikan. Bagi tujuan
penyediaan bahan internet, sesebuah institusi seperti sekolah yang
meliputi panitia mata pelajaran atau guru-guru
memerlukan persediaan yang rapi untuk menghasilkan laman web yang
benar-benar bermanfaat terutama untuk pembelajaran. Oleh itu, persediaan bagi menyediakan bahan
dikaitkan dengan kepakaran dalam bidang yang berkaitan seperti pakar pedagogi,
jurugambar, editor teks, penyelenggara multimedia dan sebagainya. Di samping itu, perlu juga difikirkan aspek
kos, sokongan tutorial dan sokongan telekomunikasi yang dianggap wajar bagi
memberikan kesan pembelajaran kepada pelajar.
Menyelenggara kursus. Terdapat juga keperluan untuk
menyelenggarakan kurus di dalam internet.
Perkara penting perlu diberikan perhatian iaitu kumpulan menyelenggara
laman web. Oleh itu, perkhidmatan webmaster diperlukan untuk memastikan
maklumat yang terdapat di dalam laman web itu sentiasa dikemas kini.
Kesimpulannya, pemupukan budaya belajar dengan menggunakan internet dapat
membantu menggerakkan motivasi untuk mendapatkan lebih banyak bahan sokongan
dalam penulisan. Walau bagaimanapun,
wujud kekangan dari segi penggunaan bahasa di dalam internet yang memerlukan
pelajar sekurang-kurang mengusai bahasa Inggeris bagi memahami teks yang
ditulis bukan di dalam bahasa Melayu. Di
samping itu, guru juga perlulah berfungsi sebagai pemudah cara yang dapat
menjadi tempat rujukan sama ada bagi membantu melayari dan mencari laman web
berkaitan atau mengadaptasikan bahan yang diperoleh ke dalam bentuk bahan
pembelajaran yang sesuai. Maka untuk
mewujudkan budaya menggunakan internet dalam pengajaran bahasa Melayu,
memerlukan penggemblengan banyak pihak agar mutu pengajaran dan pembelajaran
menjadi lebih menarik dan berkesan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan