Azmey Othman
Abstrak: Kajian ini dijalankan untuk menilai
keberkesanan penggunaan peta minda terhadap pencapaian penulisan karangan
argumentatif para murid di salah sebuah sekolah menengah Arab Negara Brunei
Darussalam. Kajian kuasi eksperimen ini dilakukan ke atas murid menengah Tahun
10.Seramai 22 orang murid dijadikan sampel kajian bagi kumpulan eksperimen dan
21 orang murid lagi dijadikan sampel bagi kumpulan kawalan. Melalui sesi
pengajaran dan pembelajaran, murid dalam kumpulan eksperimen diberikan rawatan
menggunakan peta minda. Data diperoleh daripada pra dan pasca ujian serta temu bual murid. Data dianalisis menggunakan ujian-t dan analisis
Kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang
signifikan terhadap penulisan karangan argumentatif bagi sampel kumpulan
eksperimen dalam pra dan pasca ujian dengan nilai t = -11.346, p < 0.05.Di
samping itu, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan
terhadap penguasaan ketiga-tiga sub kemahiran penulisan karangan dalam pasca
ujian antara sampel kumpulan eksperimen dan sampel kumpulan kawalan. Tiga sub
kemahiran tersebut ialah penguasaan aspek isi (nilai t = -8.100, p < 0.05),
bahasa (nilai t = -7.512, p < 0.05) dan juga teknik (nilai-t = -3.858, P
< 0.005) penulisan karangan. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa penggunaan
strategi peta minda dalam pengajaran dan pembelajaran berjaya meningkatkan
pencapaian penulisan karangan argumentatif murid.
Kata kunci: Karangan argumentatif, peta minda,
kemahiran menulis, kajian kuasi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan