Rabu, 25 Ogos 2010

Artikel dalam jurnal SOSIO HUMANIKA

Boleh rujuk dalam link ini...

KEUTAMAAN BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU PADA SEKOLAH-SEKOLAH DI SELANGOR DARUL EHSAN, MALAYSIA

Dalam realitinya, kebanyakan guru mengajar lebih terikat dengan penggunaan buku teks. Maka akibat dari ketergantungan kepada buku teks ini boleh mengurangi keinginan guru untuk menyediakan bahan bantu mengajar. Sementara itu, guru yang baik dalam mengajarkan BM (Bahasa Melayu) juga perlu menguasai pengetahuan isi BM, aspek pedagogi dan pengetahuan isi pedagogi dalam usaha untuk meningkatkan mutu berbahasa pelajar. Kajian secara deskriptif ini menggunakan kaedah tinjauan. Soal selidik untuk pelajar dan guru BM disediakan untuk mendapatkan data yang berkaitan. Seramai 96 guru yang mengajar BM dan 278 pelajar dilibatkan dalam kajian ini dari beberapa buah sekolah di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Data dianalisis menggunakan SPSS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru berasa puas semasa mengajar jika menggunakan BBM (Bahan Bantu Mengajar). Proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan dan isi pelajaran dapat disampaikan sepenuhnya. Manakala dari segi ekspektasi pelajar pula, jelas menunjukkan bahawa pelajar-pelajar berasa sangat seronok jika guru mereka menggunakan BBM semasa mengajar. Ini membantu pemahaman mereka terhadap isi pelajaran yang disampaikan oleh guru. BBM yang sesuai memberi kesan terhadap minat pelajar. Komputer merupakan BBM yang paling diminati. Ini menunjukkan bahawa guru perlu celik komputer bagi memenuhi keperluan pembelajaran pelajar kini.
Kata-kata kunci: bahan bantu mengajar, bahasa Melayu, proses pengajaran dan pembelajaran, serta keberkesanan mengajar.

Author: Yahya Othman | November 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BERBAKTI KEPADA IBU BAPA

Al-Isra' - 17:23 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَك...