oleh,
Yahya Othman, Aisah binti Hj Md.Daud, Azmey bin Hj Othman,
Dk. Siti Ardiah binti Pg. Mohiddin, Maszuraimah Muizz binti Hj SulaimanUniversiti Brunei Darussalam
Abstrak
Kajian ini dijalankan untuk melihat cara guru mengaplikasikan kaedah fonik dalam peringkat prasekolah. Di samping itu, kajian ini juga melihat penerimaan murid terhadap pengajaran guru. Kajian yang menggunakan kaedah kualitatif ini melibatkan seramai tiga orang guru dan 69 orang murid sebagai responden kajian. Tiga jenis alat kajian digunakan bagi mendapatkan data, iaitu analisis dokumen, borang pemerhatian dan temu bual. Data yang diperolehi akan dianalisis dan dihuraikan secara deskriptif. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mengaplikasikan kaedah fonik sepenuhnya seperti yang diarahkan oleh Kementerian Pendidikan. Kaedah fonik ini juga didapati memberikan kesan positif kepada prestasi pembelajaran murid, iaitu murid berupaya mempercepatkan proses kemahiran membaca mereka. Selain itu, murid didapati lebih bermotivasi dan berminat untuk membaca pelbagai jenis bahan bacaan termasuk bahan bacaan yang disampaikan dalam bahasa Inggeris.
Kata kunci:membaca, kaedah fonik, prasekolah
artikel penuh di sini
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
BERBAKTI KEPADA IBU BAPA
Al-Isra' - 17:23 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَك...
-
Murid-murid sedang menjawab soalan peperiksaan. Dalam benak mereka ialah menjawab untuk lulus peperiksaan. Ada yang matlamatnya ialah ...
-
Dr Yahya Othman Pengenalan Mendengar adalah kemahiran bahasa yang penting dan perlu dipelajari secara intensif teru...
-
Sumber: Yahya Othman (2014). Peranan Guru Bahasa Melayu dalam Merangsang Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Dewan Bahasa . 14(5)...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan