Abstrak
Guru Bahasa Melayu yang profesional perlu
mampu mewujudkan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Tugas guru bukan hanya menyampaikan kandungan
pelajaran dengan baik malahan perlu memiliki ciri profesional yang lain bagi
memastikan mutu penguasaan Bahasa Melayu
dapat dipertingkatkan. Oleh itu, kajian
ini dijalankan untuk meneliti pengaruh
profesionalisme guru Bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian secara tinjauan ini dilakukan terhadap
90 guru Bahasa Melayu dengan tumpuan kepada aspek profesionalisme guru yang
melibatkan ciri umum profesionalisme berasaskan komitmen, pelaksanaan
pengajaran dan latihan. Soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan
responden kajian memiliki ciri profesionalisme guru mengikut kerangka yang
ditetapkan. Mereka juga masih memerlukan
latihan lanjutan untuk memperkukuhkan kemahiran pedagogi terutama yang
melibatkan ICT dan kaedah pengajaran yang sesuai dan berkesan.
PENGENALAN
Apakah yang tergambar dalam pemikiran kita dengan istilah
profesionalisme guru? Adakah disebabkan komitmen yang mendalam terhadap
profesion, kehebatannya dalam aspek pengajaran dan pembelajaran, atau ilmu dan
kemahiran yang dimilikinya? Persoalan tersebut sering diberikan perhatian
apabila membincangkan profesionalisme guru.
Merriam Webster's Collegiate Dictionary 10th edition mendefinisikan profesionalisme sebagai the conduct, aims or qualities that characterize or mark a profession or a professional person. Manakala Dewan Eja Pro (2004) menggariskan kriteria profesionalisme meliputi sifat-sifat berkemampuan dan berkemahiran semasa melaksanakan sesuatu tugasan sebagaimana yang sewajarnya dapat dilakukan oleh seseorang individu profesional. Oleh itu, guru yang profesional boleh dirumuskan sebagai guru yang berilmu, berkemahiran dan berketerampilan dalam pengajaran dan pengajaran, memiliki sahsiah yang boleh diteladani, dan menjadi ikutan kepada golongan yang dipimpin.
Guru yang
dikelompokkan sebagai profesional tidak hanya menguasai dan mahir dalam subjek
yang diajar sahaja (Darling –Hammond ,
2000). Untuk berkedudukan sebagai guru yang efektif, mereka perlu memahami
motivasi, strategi pembelajaran dan metakognisi. Disebabkan pengajaran memerlukan kepelbagaian, maka keperluan untuk
mengajar dengan baik perlu dipelajari. Maka untuk tujuan tersebut, pengalaman selama
beberapa tahun diperlukan selepas menjalani latihan (Scherer 2001).
Status profesional bagi perguruan terletak atas asas moral, yang
menekankan pentingnya tugas mendidik dengan berlandaskan kriteria yang telah
dipersetujui bersama. Untuk tujuan tersebut, profesion perguruan amat
menitikberatkan aplikasi pedagogi dalam kalangan guru. Proses pengajaran dan pembelajaran adalah
berasaskan kepada kandungan kurikulum. Kurikulum adalah rancangan pengajian
yang mengandungi matlamat, objektif, isi kandungan, proses, sumber, dan cara
penilaian semua pengalaman pembelajaran yang telah dirancang untuk murid di
dalam dan di luar sekolah. Di samping itu, kurikulum juga menekankan persekitaran
komuniti melalui pengajaran bilik darjah dan rancangan pembelajaran lain seperti
lawatan, perpustakaan, pengalaman kerja, bimbingan dan aktiviti luar darjah
(Sharifah Alwiah Alsagoff, 1983). Guru yang profesional wajar mengadunkan
kandungan kurikulum yang perlu dilaksanakan dengan keperluan pelajar selepas
mereka tamat persekolahan.
Latihan dan kursus yang diterima oleh guru selepas mereka mengikuti
latihan asas perguruan boleh digunakan untuk menilai sejauh manakah pedagogi
guru berubah mengikut keperluan dan perkembangan semasa dalam bidang
pendidikan. Kursus atau bengkel yang diikuti oleh guru sepanjang tempoh mereka berkhidmat
juga bertujuan untuk memantapkan pengetahuan dan kemahiran guru
dengan maklumat terbaru berkaitan ilmu, teknik dan penggunaan aplikasi terkini berkaitan
proses pengajaran dan pembelajaran. Memalui kaedah tersebut, profesionalisme
guru dapat dipertingkatkan.
Di samping itu, peranan bahan bantu mengajar juga penting dalam
meningkatkan profesionalisme guru. Peralatan dan perkakasan yang digunakan semasa
mengajar bertujuan untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Kini, komputer
telah digunakan secara meluas di sekolah dan sentiasa diberikan penekanan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini juga mewujudkan
kemudahan yang perlu disediakan di sekolah seperti makmal komputer, makmal
bahasa, dan bilik tayangan. Walaupun penggunaan bahan bantu mengajar yang berasaskan
komputer menjadi pilihan utama di sekolah, namun penggunaan bahan bantu
mengajar yang konvensional seperti gambar rajah dan carta masih boleh digunakan
dengan berkesan. Mempelbagaikan penggunaan bahan bantu mengajar perlu dilakukan
oleh seseorang guru bagi mengekal tahap minat pelajar yang tinggi (Yahya
Othman, 2006).
Robiah Sidin (2002) dalam kajiannya membincangkan keupayaan guru-guru
untuk menjadi ahli yang professional dan halangan utama yang dihadapi dalam
kerjanya. Fokus utama perbincangan ialah keperluan dan orientasi program untuk
latihan pra dan dalam perkhidmatan, konsep autoriti dan autonomi guru-guru
dalam menjalankan tugas harian dan budaya professional yang terdapat di
sekolah-sekolah.
Objektif Kajian
Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji sejauh manakah ciri profesionalisme
guru BM berdasarkan komitmen, pelaksanaan pengajaran dan latihan.
KAEDAH KAJIAN
Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk deskriptif. Dalam kajian ini responden kajian terdiri
daripada 90 guru Bahasa Melayu sekolah menengah dan rendah di daerah Seremban
Selatan yang dipilih secara rawak. Soal selidik
digunakan untuk tujuan pengumpulan data. Data yang diperoleh dianalisis dengan
menggunakan SPSS. Statistik yang digunakan ialah frekuensi, peratus, dan min.
DAPATAN KAJIAN
Maklumat latar belakang
responden
29 daripada responden (32.2%) adalah lelaki,
61 responden (61%) adalah perempuan. Dari segi kelayakan akademik, sarjana sebanyak 6.7%, 40% ijazah pertama,
diploma sebanyak 20% responden, Sijil Tinggi Pelajaran pula 14.4%, Sijil
Pelajaran Melayu 18.9%. Dari segi pengkhususan pula, responden yang
pengkhususan Bahasa Melayu 74.4%,
manakala Sains(4.4%), dan opsyen Bahasa
Melayu-Sejarah, Geografi, Matematik-Sains, Perdagangan dan Pendidikan Sivik
iaitu masing-masing 1%.
Dari sudut perjawatan pula, responden yang
mempunyai pengalaman paling lama mengajar ialah seramai seorang sahaja iaitu
selama 32 tahun, manakala paling banyak ialah yang berkhidmat dari 10 hingga 17
tahun iaitu sebanyak 10 orang.
Komitmen guru
Guru memiliki komitmen yang berbeza-beza
terhadap profesion perguruan. Berdasarkan
kajian, perbezaan ini disebabkan oleh matlamat dalam menjalankan tugas,
pengalaman mengajar dan pendedahan terhadap tugas yang diberikan. Berdasarkan dapatan kajian, terdapat beberapa
perkara yang berkaitan ciri profesionalisme guru BM dibincangkan seperti dalam
jadual 1.
Jadual 1: Komitmen guru terhadap tugas
Pernyataan
|
min
|
Sanggup mengajar kelas
tambahan secara sukarela
|
3.7
|
Melakukan kelas
tambahan tanpa harap anugerah
|
4.1
|
Elakkan unsur politik dalam menjalankan tugas
|
4.3
|
Mewujudkan persefahaman & kerjasama dengan rakan sejawat.
|
4.7
|
Mengelakkan diri dari mencemarkan nama
perguruan
|
4.6
|
Berkemampuan memotivasikan diri
|
3.9
|
Sentiasa mengawasi diri aagar tidak mencemarkan
profesion
|
4.6
|
Sentiasa dedikasi dalam tugas
|
4.4
|
Budaya sekolah pengaruhi sikap saya terhadap kerjaya sebagai guru BM.
|
4.2
|
Saya amat berminat bertugas sebagai guru Bahasa Melayu
|
4.3
|
saya memiliki ciri-ciri terpuji
ketika bertugas.
|
4.5
|
Berdasarkan jadual di atas, dapatan kajian menunjukkan responden
bersetuju mewujudkan kerjasama dengan rakan sejawat (min 4.7) dalam meningkatkan
tahap profesionalisme. Namun hasil kajian menunjukkan kesanggupan mengajar
kelas tambahan tanpa sebarang imbuhan pada tahap sederhana (min 3.7). Dapatan
ini menunjukkan bahawa imbuhan adalah sesuatu yang penting kepada responden. Responden
juga menyatakan sangat setuju jika mengajar kelas tambahan tanpa sebarang anugerah.
Ini menunjukkan kesediaan responden untuk meningkatkan mutu profesionalisme
mereka dalam bidang perguruan tanpa memikirkan sangat aspek ganjaran.
Dapatan kajian juga menunjukkan responden memegang kuat prinsip yang
berkaitan dengan etika perguruan. Responden juga tidak mahu mencemarkan nama baik profesion perguruan (min
4.7). 60% responden menyatakan sangat
setuju nama baik profesion dijaga dan ini menunjukkan mereka memiliki hasrat
yang tinggi agar profesion ini dapat dipelihara dari segi kredibilitinya. Namun
demikian, responden merasakan perlu ada satu pihak yang boleh memotivasikan
diri untuk meningkatkan lagi tahap profesionalisme. Hal ini kerana hasil kajian
menunjukkan tahap yang sederhana (min 3.9) dari segi kebolehan responden
memotivasikan diri sendiri.
Berdasarkan dapatan kajian, menunjukkan
penilaian terhadap profesion keguruan
secara keseluruhannya berada pada aras yang tinggi. Responden amat
berminat (min 4.3) dalam menjalankan tugas sebagai seorang guru BM. Sementara
itu, 51% responden bersetuju dan 41.1% sangat bersetuju bahawa mereka berminat
untuk menjadi guru BM yang baik. Di
samping itu, terdapat 5.6% tidak pasti yang mereka berminat meneruskan kerjaya
ini. Manakala masing-masing 1.1% menyatakan tidak berminat menjalankan tugas
sebagai guru Bahasa Melayu.
Responden juga bersetuju (min 4.6) untuk meningkatkan imej terpuji guru
sesuai dengan kehendak masyarakat. 63.3%
daripada responden sangat bersetuju profesion ini perlu menampilkan imej
terpuji. Dari sudut pengalaman, responden bersetuju (min 4.5) bahawa pengalaman
menjadikan mereka lebih kreatif dan inovatif dalam menjalankan tugas. Manakala
3 responden yang mewakili 3.3% responden yang tidak pasti pengalaman yang
mereka peroleh dapat membantu mereka dalam meningkatkan profesionalisme.
Secara keseluruhannya, responden menunjukkan
profesionalisme yang tinggi dalam ciri-ciri umum profesionalisme guru.
Profesionalisme Guru BM
berdasarkan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
Jadual di bawah menunjukkan dapatan dari
kajian berasaskan aspek kurikulum perguruan.
Jadual 2 : Ciri
profesionalisme guru berasaskan aspek pengajaran
Pernyataan
|
min
|
Kurikulum pendidikan guru yang dipelajari di Maktab/IPG/universiti
membantu pengajaran.
|
4.0
|
Saya yakin perancangan pendidikan guru mengambil kira kualiti guru.
|
4.3
|
Saya memiliki ilmu pedagogi yang cukup untuk mengajarkan Bahasa
Melayu.
|
3.8
|
Saya akan menyemak dan mengkaji sukatan pelajaran BM pada setiap awal
sesi persekolahan.
|
4.0
|
Saya sentiasa mementingkan kualiti pelajar dalam menguasai BM
diberikan perhatian.
|
4.2
|
Saya pernah melakukan cerapan semasa guru lain mengajar untuk tujuan
penambahbaikan pengajaran.
|
3.5
|
Saya
|
4.3
|
Sekiranya menghadapi masalah dalam P&P, saya segera merujuk kepada
ketua bidang/ panitia/ rakan sejawat
|
4.2
|
Saya mahir dalam ICT dan sedia berkongsi pengetahuan dengan guru lain.
|
3.7
|
Saya mengusai ilmu bahasa dan menggunakan pelbagai
sumber/pendekatan/kaedah semasa P&P
|
3.9
|
Saya yakin murid
menguasai ilmu bahasa yang saya ajar dengan baik
|
4.0
|
Saya bertanggungjawab untuk memastikan pelajar lemah BM dapat
dipulihkan.
|
4.2
|
saya melakukan pembaharuan dalam kaedah P&P dengan mengambil kira
keperluan individu pelajar
|
4.4
|
Saya dapat mewujudkan keyakinan
kendiri di dalam diri pelajar
|
4.1
|
Saya mampu mempamerkan
mutu pengajaran yang tinggi kepada para pelajar
|
4.2
|
Saya memeriksa buku latihan
murid dengan teliti
|
4.4
|
Pengalaman menjadikan
saya lebih kreatif dan inovatif
|
4.5
|
Hasil kajian menunjukkan responden bersetuju bahawa penguasaan kurikulum
memainkan peranan penting semasa mengajar di sekolah (min 4.0). Responden bersetuju bahawa kurikulum yang
dipelajari di Maktab/Institusi Pendidikan Guru dan di universiti dapat membantu
meningkatkan profesionalisme mereka. Jika dilihat dari segi kesediaan responden
mendalami ilmu keguruan, dapatan kajian mendapati responden sangat setuju (min
4.3) ilmu keguruan itu harus ditingkatkan sepanjang masa supaya tahap
profesionalisme sedia ada dapat dipertingkatkan lagi. Begitu juga responden
sangat bersetuju perancangan dan perlaksanaan dalam kurikulum pendidikan guru perlu
diambil kira sebagai matlamat utama menyediakan guru yang berkesan.
Peratusan yang sama juga dilihat dari aspek
kepentingan kerjasama Institut Pendidikan Guru (IPG) dan Jabatan Pelajaran(JPN)
dalam memantapkan aspek teori dan amalan
dalam amalan pedagogi. Responden berasa IPG dan JPN perlu memainkan
peranan yang aktif (min 4.0) dalam meningkatkan profesionalisme guru-guru
Bahasa Melayu. Pendapat responden jelas menunjukkan bahawa mereka masih
kekurangan pengetahuan dalam amalan ilmu pedagogi (min 3,8). Penguasaan ilmu pedagogi menunjukkan
penguasaan pedagogi responden adalah pada tahap yang sederhana (min 3.8). Hanya 9 (10.0%) responden yang menyatakan sangat bersetuju ilmu pedagogi
mereka mencukupi dan 58 (64.4%)
responden menyatakan bersetuju ilmu pedagogi mereka sudah mencukupi.
Responden juga bersetuju bahawa Huraian
Sukatan Pelajaran (HSP) yang dibekalkan oleh Pusat Pendidikan Guru perlu dikaji setiap awal sesi persekolahan dibuka.
Hanya 1 responden (1.1%) yang tidak pasti adakah HSP perlu dikaji sebelum
memulakan sesi persekolahan. Aspek
penguasaan kurikulum juga menunjukkan responden memiliki tahap yang sederhana. Secara
umumnya, dapatan menggambarkan penguasaan
aspek kurikulum memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan profesion
guru Bahasa Melayu di samping bersetuju akan perlunya kurikulum dan
pelaksanaannya diperbaiki dari semasa ke semasa.
Manakala 34 responden (37%) tidak pasti
tentang kemahiran mereka menggunakan ICT (berkaitan komputer). Dapatan kajian
ini juga menunjukkan ICT kesan terhadap pelaksanaan pengajaran BM yang berkesan
di dalam bilik darjah.
Dapatan kajian menunjukkan responden bersetuju
bahawa antara tugas guru BM ialah menyemak buku latihan murid dengan teliti.
Seramai 87 responden menyatakan bersetuju bersetuju pemeriksaan yang teliti
perlu dibuat ke atas kerja murid. Dari segi keberkesanan pelajaran pula,
responden bersetuju guru-guru BM mampu
menunjukkan pengajaran yang berkesan kepada para pelajar mereka. Seterusnya
menjadikan guru-guru BM sebagai contoh yang boleh diteladani.
97.7% responden (min 4.5) menyatakan guru
perlu memiliki ciri-ciri kepimpinan dan berwibawa. Responden faham bahawa
perubahan dalam kaedah P&P perlu dilakukan dengan mengambil kira keperluan
individu atau pelajar. Responden juga mahu pemboleh ubah kendiri yang kukuh di
dalam diri setiap murid diwujudkan. Secara keseluruhannya responden sentiasa
menerima perubahan dalam meneroka bidang teknologi berkaitan P&P untuk
mengajar BM. Daripada dapatan kajian menunjukkan 48 responden bersetuju, 7
responden tidak pasti dan selebihnya pula menyatakan sangat setuju untuk
menerima perubahan dalam meningkatkan profesionalisme keguruan.
Budaya sekolah juga dilihat mempengaruhi
profesionalisme guru-guru Bahasa Melayu dalam amalan pedagogi. 81% responden
bersetuju bahawa budaya sekolah dapat mempengaruhi profesionalisme guru
BM. Di samping itu, 55.6% responden
bersetuju budaya sekolah adalah penting dalam kerjaya mereka dan 34.4%
responden sangat setuju budaya atau iklim sekolah mempengaruhi profesionalisme
mereka dalam amalan pedagogi.
Profesionalisme guru BM
berkaitan latihan dan kursus.
Persoalan yang sering ditimbulkan ialah sejauh
manakah latihan dan kursus dapat membantu meningkatkan mutu profesionalisme
guru BM. Dapatan kajian menunjukkan keperluan latihan bagi meningkatkan
profesionalisme.
Jadual 3 : Perspektif
latihan guru BM
Pernyataan
|
Min
|
Saya mengadakan latihan dalaman di sekolah sebaik sahaja balik
berkursus.
|
3.8
|
Saya sentiasa berusaha
menambah ilmu berkaitan pendidikan.
|
4.3
|
Kursus dalam perkhidmatan perlu dilaksanakan untuk meningkatkan profesional guru BM.
|
4.3
|
Saya akan menawarkan diri menggantikan tempat guru yang tidak dapat
hadir berkursus secara sukarela.
|
3.3
|
Saya amat gembira sekiranya pihak sekolah mengarahkan saya berkursus
bagi tujuan meningkatkan kemahiran pedagogi.
|
4.0
|
Saya akan hadir sekiranya diminta menghadiri seminar atau bengkel untuk tujuan
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pengajaran.
|
4.2
|
Kursus yang ditawarkan oleh IPG/JPN dapat meningkatkan tahap
profesionalisme perguruan saya.
|
4.1
|
Saya mengaplikasikan pengetahuan yang diperoleh semasa berkursus dalam
pengajaran.
|
4.2
|
Kursus-kursus peningkatan profesionalisme sama ada anjuran IPG,PPD,JPN
atau KPM perlu diperluaskan khasnya pada guru-guru BM.
|
4.3
|
Berdasarkan dapatan kajian, Seramai 26 responden kajian (min 3.8) tidak
pasti bahawa mereka perlu mengadakan kursus latihan dalaman sebaik sahaja
pulang berkursus. Ini menunjukkan ada dalam kalangan responden yang berasakan
kursus asas pendidikan yang dialami kurang memberikan kesan. Responden (min
3.3) pula tidak menunjukkan reaksi positif apabila diarahkan untuk menggantikan
guru lain yang tidak dapat hadir untuk
berkursus.
Responden amat bersetuju (min 4.3) bahawa latihan dan kursus yang
disertai amat membantu dalam meningkatkan profesionalisme. Responden juga bersetuju (min 4.2) untuk hadir
sekiranya ada seminar dan bengkel jika mereka diberikan peluang. Manakala 65.6%
responden setuju untuk menghadiri seminar yang berkaitan profesionalisme guru
sekiranya program itu diadakan di kawasan berhampiran dengan tempat tinggal
mereka. Dapatan ini menunjukkan responden berusaha untuk meningkatkan mutu profesionalisme yang
tinggi dalam amalan ilmu pedagogi.
Responden juga bersetuju (min 4.2) untuk
mengaplikasikan pengetahuan yang diperoleh semasa kursus semasa proses
pengajaran dan pembelajaran sebaik sahaja pulang ke sekolah. Peratusan yang
tinggi iaitu 65.6% bersetuju untuk menggunakan ilmu yang diperoleh semasa
berkursus dalam bilik darjah atau kelas. Manakala 21 responden (23.3%) berasa sangat setuju untuk menggunakan ilmu
yang diperoleh semasa berkursus ke dalam pengajaran mereka.
Responden juga bersetuju (min 4.0) sekiranya
pihak sekolah mengarahkan mereka menghadiri kursus yang dapat meningkatkan
tahap profesionalisme. Kedua-duanya menunjukkan peratusan yang besar iaitu
87.7%.
RUMUSAN
Dalam era globalisasi kini profesion perguruan di Melayu adalah
merupakan profesion yang mencabar terutama apabila berhadapan isu dan
perkembangan sama ada dari segi dasar mahupun pelaksanaannya. Profesionalisme guru sering dikaitkan dengan
keupayaan guru untuk menjadikan profesionnya lebih dihormati dan berkesan dalam
mendidik pelajar.
Kajian terkini menunjukkan wujudnya hubungan
yang kuat antara pengajaran guru dengan kejayaan pelajar sekolah (Darling Hammond,
1998; Diaz-Maggioli, 2004; Sparks, 2002). Perkembangan profesional menjadi
bertambah penting sebagai satu cara untuk memastikan guru berjaya dalam
memastikan matlamat pengajarannya dengan keperluan pelajar belajar. Dalam konteks pengajaran bahasa, perkembangan
profesional perlu bagi membolehkan mereka membantu pelajar memperkembangkan
penguasaan bahasa dengan lebih lancar serta dapat menggunakan dalam mempelajari
budaya yang lain.
Sebagai rumusan pertama kajian ini dapat dikatakan bahawa isu
profesionalisme guru perlu diberikan perhatian
secara komprehensif. Guru menunjukkan ciri profesionalisme seperti
menghayati matlamat yang terkandung di dalam rangka tugasnya sebagai guru. Kebanyakan responden menunjukkan ciri
profesionalisme yang tinggi terutama aspek yang berkaitan komitmen yang perlu ditunjukkan
dalam aspek pengajaran dan pembelajaran.
Di samping itu, responden
juga menunjukkan semangat dan dedikasi terhadap profesionnya. Ini sesuai dengan
ciri profesionalisme seperti yang dinyatakan oleh Sufean Hussin (1996) dan
Mohd. Salleh Lebar (2000), bahawa profesion dinyatakan dalam bentuk satu set
ciri yang meliputi pengetahuan, kepakaran, sikap, dan nilai dalam sesuatu
profesion. Nilai ini perlu wujud untuk mencapai keberkesanan, produktiviti,
kecekapan, dan bertanggungjawab. Responden juga berusaha untuk mengawasi diri
agar tidak mencemarkan nama baik profesion.
Rumusan berdasarkan aspek kurikulum pula, responden mengakui pentingnya guru memahami kandungan kurikulum BM dengan
lebih mendalam. Ini dapat memastikan pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar dan berkesan. Mereka mampu mewujudkan suasana kondusif dalam pengajaran
serta mengambil kira dedikasi terhadap
tanggung jawab yang diberi. Dedikasi
ketika menjalankan tugas pula merupakan ciri penting guru BM yang
profesional. Dedikasi dalam Kamus Dewan
bermaksud pengabdian diri, masa, dan lain-lain sepenuhnya kepada sesuatu tujuan
tertentu (contohnya kerjaya). Tidak dapat disangkal lagi bahawa kecemerlangan
seseorang semasa bertugas ditandai dengan kesungguhan untuk melakukan sesuatu
kerja yang ditugaskan kepadanya.
Dalam
konteks pengajaran BM, guru BM perlu bersungguh-sungguh semasa mendidik dan
menunjukkan personaliti guru yang boleh diteladani. Ini termasuklah dengan mementingkan aspek
ketepatan masa, pengajaran berkualiti, kemahiran interpersonal dalam
berkomunikasi yang baik, boleh diharapkan dalam menjalankan sesuatu tugas yang
diamanahkan, bersikap proaktif dan sensitif terutama yang berkaitan dengan isu
kebahasaan, menjadi rujukan dalam masalah dan kekeliruan penggunaan bahasa, dan
ciri terpuji yang lain. Semua aspek
tersebut dianggap unsur yang akan menunjukkan wujudnya sifat kesungguhan dalam
membentuk guru BM yang profesional.
Walau bagaimana mereka juga berpandangan bahawa ilmu pedagogi ang
dimiliki masih perlu diperkuatkan agar kualiti pengajaran dapat dimanfaatkan
oleh pelajar. Guru juga boleh diberikan peluang untuk memerhatikan pengajaran
guru lain yang dilihat boleh memberikan input dari segi pedagogi BM yang
baik.
Dalam aspek latihan dan kursus yang diperlukan
oleh guru BM, secara keseluruhannya responden berpendapat guru perlu mengikuti
kursus bagi tujuan peningkatan profesionalisme.
Latihan dalam perkhidmatan perlu dilaksanakan secara tekal bagi
memastikan guru-guru memperoleh ilmu dan kemahiran baru yang sesuai untuk
tujuan pengajaran dan pembelajaran.
Walau bagaimanapun, responden didapati bermasalah dalam mengendalikan
kursus latihan dalaman selepas menghadiri kursus, menggantikan guru yang tidak
dapat hadir berkursus, kekurangan dari segi penguasaan ilmu ICT dan penggunaan
bahan. Dalam hal ini, perancangan yang
rapi perlu dibuat bagi mengatasi masalah melaksanakan latihan dalaman kerana jika tidak dilakukan akan merugikan
guru-guru yang tidak menghadiri kursus tersebut.
Kursus yang berkaitan penyediaan dan
penggunaan bahan pengajaran juga perlu diberikan penegasan kerana aplikasi
bahan pengajaran terutama yang menggunakan komputer dititikberatkan ketika
ini. Kebanyakan responden kurang
menggunakan ICT dalam pengajarannya. Responden
juga tidak menyediakan bahan pembelajaran dan mereka jarang menggunakan bahan
dalam pengajaran BM. Keadaan ini boleh
mempengaruhi pembelajaran pelajar dan boleh mengurangkan motivasi mereka.
Bibliografi
Faridah Serajul Haq, Nooreiny Maarof & Raja Mohd. Fauzi Raja Musa. (2000).
Masalah Penulisan Naratif di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan 27(1), 3-26.
Merideth, E. M. (2007). Leadership strategies for teachers. Thousand Oaks , Calif. :
Corwin Press,.
Merriam-webster online dictionary. (2006). http://www.m-w.com/dictionary/professional
diakses pada 30 november 2007
Robiah Sidin (2003). Teori pentadbiran
pendidikan : Suatu pengenalan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
Sharifah Alwiah Alsagoff (1983). Ilmu pendidikan pedagogi. Kuala Lumpur :. Heinemann
Asia.
Yahya Othman (2006. ). Trend dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : PTS Profesional.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan