Ahad, 25 Julai 2010

Akikah & Bercukur Rambut

cucu selepas bercukur


Rasulullah s.a.w bersabda:

“Bersama bayi itu akikahnya, maka tumpahkanlah darah untuknya dan tanggalkan daripadanya perkara yang menyakitkannya (iaitu kekotoran dan najis).” (hadis riwayat al-Bukhari)

“Bayi itu tergadai (tergantung) oleh akikahnya, disembelihkan ia pada hari ketujuh, hari itu diberikan nama dan dicukur kepalanya.” (hadis riwaya Abu Daud)
Imam Malik r.a menyatakan bahawa akikah boleh dilakukan pada bila-bila masa seseorang itu mempunya kelapangan.

Seekor lembu atau kerbau boleh diakikahkan untuk 7 bahgian atau 7 orang. Bagi anak lelaki dianjurkan 2 bahagian tetapi memadai 1 bahagian jika tidak berkemampuan. Sepertimana hadis diriwayatkan oleh Samrah r.a:

“Rasulullah s.a.w menganjurkan supaya anak lelaki diakikahkan dengan 2 ekor kambing atau 1 ekor juga memadai (kibas, biri-biri dan sebagainya) yang sempurna sifat dan syarat-syaratnya sedangkan anak perempuan memadai diakikahkan sengan 1 ekor kambing sahaja.”

Berdasarkan hadis-hadis yang telah dipaparkan, jelaslah bahawa Islam menganjurkan umatnya untuk melakukan amalan akikah dan bercukur bagi bayi yang baru dilahirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEDEKAH

  Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh t...