Thursday, May 28, 2015

Keutamaan solat

Cucu saya , Darwish (5) dan Ayyash (3) nak pergi ke kem solat di sekolahnya, Smart Seader Insani Bangi.  Semoga jadi insan soleh

بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Islam dibangun diatas lima (landasan); persaksian tidak ada ilah selain Allah dan sesungguhnya Muhammad utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, haji dan puasa Ramadhan”. (HR. Al-Bukhari no. 7 dan Muslim no. 19).

Solat adalah penghubung antara hamba dengan Rabbnya, karena ketika solat hamba sedang berdiri di hadapan Allah Azza wa Jalla guna berdoa kepada-Nya.

Berdasarkan keterangan hadis tersebut maka adalah penting untuk mendidikan anak-anak sejak kecil agar belajar mendirikan solat.  Semasa kecil dulu (1960an) solat dipelajari ketika belajar mengaji di rumah ustaz yang mengajar.  Secara tak langsung dia akan meminta pelajar mengikut ustaz bersolat.  Ilmu solat dipelajari secara khusus semasa mula bersekolah rendah. Kami akan diajar aspek rukun dan syarat tunaikan solat.  Dari situlah amalan solat didirikan di dalam kehidupan sehinggalah dewasa.  

Namun dalam memastikan kualiti solat yang didirikan serta kesan yang akan dilahirkan dalam kehidupan, kita perlu lakukan ulangkaji solat yang kita lakukan secara rutin.  Sejauh manakah solah yang didirikan mampu menampilkan peribadi yang teguh dengan mampu meninggalkan perkara munkar.  

Solat dengan khusyuk adalah satu keutamaan.  Namun untuk memperoleh tahap khusyuk dalam solat sering tercabar oleh gangguan syaitan.
Kita diperintahkan agar mendirikan sembahyang dengan penuh ketaatan kepada Allah. Kata al-Tabari, mendirikan solat dengan khusyu’, patuh dan diam tidak bercakap-cakap. Khusyu’ bermakna merendahkan diri, menghinakan diri, di hadapan Allah SWT. Dalam ayat lain Allah menyatakan;
“ Dan neraka Wail bagi orang yang sembahyang, yang mana mereka itu lalai dari sembahyang mereka.” al-Maun;4-5
Oleh itu, untuk memperoleh solat yang berkualiti maka kita perlu lakukan refleksi terhadap kualiti solat uyang didirikan selama ini.  Adakah solat dapat mencegah berkualiti.. Kem solat atau pun sebarang kursus penilaian semula terhadap kualti solat perlu dihadiri.  Tidak kira berapa umur anda, tentu ada kelemahan sana sini ketika bersolat.  jadi jangan malu untuk ke kem solat seperti yang didedahkan kepada cucu saya..

Monday, May 25, 2015

Sepetang di Majlis Bersama Pelajar Siswazah Fpend UKM

Setelah berkhidmat selama 2 tahun (2013 -2015) sebagai pensyarah kontrak di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia,  pelbagai pengalaman dapat digarap di sini.  Sebagai institusi pendidikan yang menekankan perkhidmatan pendidikan sama ada peringkat prasiswazah dan pasca siswazah, saya dapati usaha tersebut sangat subur di sini.  Saya tertarik dengan hala tuju fakulti serta iklim pengajaran dan pembelajaran yang saya fikir sangat sesuai dengan keperluan diri saya.  Iklim yang mencabar wibawa ahi akademik yang mementingkan kualiti sama ada dalam bidang penerbitan, penyelidikan, penyeliaan di samping pengajaran. 

Selama dua tahun saya sempat menerbitkan beberapa  hasil penulisan berbentuk artikel jurnal, prosiding seminar, artikel akademik, dan buku.  Di samping itu, saya juga dapat menjalankan penyelidikan melalui dana PTS UKM (2013-2014).  Dana tersebut saya peroleh setelah tiga bulan berkhidmat di sini.

Alhamdulillah berkat izin Allah saya juga dapat menyelia seramai lima pelajar Phd, 15 pelajar sarjana bidang pendidikan bahasa Melayu.  Saya juga berpeluang menjadi pemeriksa dalam tesis bagi pelajar PhD dan sarjana.  Malangnya masa tak mengizinkan untuk lihat mereka bergraduat.

Dalam bidang editorial, saya juga telah diamanahkan sebagai editor Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu selama dua tahun di sini.  Saya berasa puas dan syukur ke hadrat Allah dengan sumbangan kecil kepada perkembangan pendidikan BM walaupun tempuh berkhidmat di UKM sangat terbatas.

Sekadar merenung kembali akitiviti saya di sini, dipaparkan beberapa gambar sempena tamat khidmat di UKM.  Majlis ini dikendalikan oleh pelajar siswazah yang dibimbing oleh Prof Zamri sebagai ketua modul sarjana dan PhD bidang BM dan Kesusastraan Melayu.  Terima kasih kepada rakan-rakan dan pelajar siswazah di FPend UKM serta Prof Zamri Mahamod.
pelajar PhD

wakil pelajar Phd, pensyarah UPSI


pelajar sarjana

selfi Prof Zamri, saya sedang berucap

Hadiah daripada Hjh Vivi pelajar PhD dari Brunei

Cikgu Layang wakil pelajar PhD


Bersama Prof Zamri, rakan dan ketua jabatan

pelajar lekaki PhD dan sarjana.  

Thursday, May 21, 2015

Catatan Keningau

Pemandangan laut biru dari hotel di KK
Saya ke Sabah pada 16-19 Mei 2015 bertugas sebagai penilai Ujian Kecekapan Bahasa Melayu (UKBM) bagi  guru bukan opsyen di KK dan Keningau.  Di KK saya menginap di Hotel Klagan.  Pada 17 Mei bertugas di UMS dan 18 Mei di Keningau.  Setelah tamat tugas di UMS, kami terus ke Keningau.

Dari Kota Kinabalu, kami bergerak ke Keningau melalui Banjaran Crocker yang memakan masa hampir tiga jam.  Perjalanan dimulakan jam 5 petang dan setelah melalui jalan semakin mendaki dan bengkang bengkok kami akhirnya sampai ke Keningau sekitar jam 8 malam.  Pemandu van kami, Amin pelajar di Kolej Universiti Islam Melaka memandu dengan cekap.  Dia dah biasa dengan jalan yang dilalui.  

Disebabkan perut yang dah mula lapar, kami mencari restoran untuk makan malam.  Setelah berpusing-pusing di bandar Keningau, kami akhirnya bertemu sebuah restoran yang sesuai untuk makan malam.  

Setelah makan malam kami ke Hotel Perkasa untu bermalam.  Hotel ini agak sunyi sebab hanyak kumpulan kami saja yang menginap di sini.  tapi yang penting badan perlu direhatkan.  Esok, tugas sebagai penilai perlu diteruskan.  Tidur perlu cukup..

Pemandangan muka bumi Kengingau dari hotel


Selepas sarapan saya bersama Dr Shamsudin, Dr Azhar dan Asliza dibawa ke Taman Pertanian Tenom oleh Amin.  Perjalanan 41 km ambil masa hampir sejam untuk sampai ke sana.  Malang, sebab setibanya kami di sini pintu taman ditutup rapat. hari Isnin taman ini ditutup untuk pelancong.  Jadi kami mabil gambar kenangan saja.  Kemudian kami ke pekan Tenom,  lebih kurang 4 km dari taman ini.  Tujuannya nak cari kopi Tenom. Tenom terkenal dengan kopinya.  Kami singgah disebuah kilang kopi di pekan ini.  Sempat juga minum Coffe Latte di sini.  Memang sedap dan berbaloi dengan RM 6 segelas.  Kami juga beli sejumlah kopi untuk dibawa balik.


Tak ada rezeki nak teroka Taman Pertanian Sabah Tenom


Kopi Tenom

Kopi Tenom berguni


Tamat tugas sebagai penilai di SJK Cina Yuk Yin Keningau, kami dihadiahkan kulit kayu manis oleh pegawai Pejabat Pendidikan daerah Keningau.  

Kulit kayu manis hadiah dari PPD Keningau


Selepas persiapan untuk ke Kota Kinabalu beres, kami bertolak jam 5 petang.  Jika semasa datang ke Keningau kami sapai sebelah malam, kini kami perlu meredah semula banjaran Crocker melalui Tambunan.  Cuaca cerah dan Amin memandu agak laju jugak semasa mula mendaki.  


Bulatan pekan Tambunan.  Dalam perjalanan ke KK


Kuda Tambunan cari rezeki

Cantinya pemandangan

Selfi di hentian puncak gunung
Puncak gunung banjaran Crocker
Dah sampai sini

senja di puncak gunung
Matahari terbenam di banjaran
Amin, pemandu van kami



Sampai semula ke KK hampir jam 8 malam dan terus cari makan malam.  Selepas selesai, kami ke Hotel Klagan dan check in semula.  Berehat dan bercadang untuk ke pasar ikan selepas solat subuh keesokannya.

Sebelum  ke lapangan terbang, saya sempat beli ikan kering dan ikan bilis  di pasar sebelah pasar Filipina.  


Makanan kering 

Memilih-milih











































Thursday, May 7, 2015

Eksplorasi Eropah 3: Inilah Switzerland

Tak lengkap kembara ke Eropah tanpa berkunjung ke Switzerland.  Kami bertolak dari Paris dan singgah di Fontainbleau. Kami  sempat lawat Palace of Napoleon Bonaparte.  Semasa sekolah dulu pernah baca tentang Napoleon. Tokoh utama revolusi Perancis. 

Sepanjang perjalanan ke Switzerland kami dihidangkan dengan pemandangan French farmland dan Swiss valley.  Memang cantik walaupun cahaya matahari kurang keras sinarannya sebab musim sejuk sekarang.  Semakin menghampiri sempadan Swiss semakin tebal kabus sejuk menerpa. Macheal memandu dengan cermat sehinga kami sampai ke  Geneva.

Kami sampai di Geneva, Swiss lewat petang dan sempat bergambar di hadapan ibu pejabat UN dan  Red Cross HQ. kami juga dibawa bersiar-siar di bandar Geneva melihat Reformation Munoment (kerusi gergasi, tapi hanya ada tiga kaki, satu lagi sememangnya patah.  Memang asal patah bagi gambarkan hebatnya reformasi).  Di samping itu kami sempat melawat kawasan yang terkenal dengan jam Swiss.  Hanya sempat ambil gambar di Floral Clock walaupun tak beli jam Swiss.  Ambil gambar di Jam Floral pun dah cukup hebat.  Geneva kami dah sampai... 

Selepas itu kami terus balik ke hotel untuk bermalam.  Yang hebatnya ialah hotel/atau apartment kami di Perancis.  Maknanya sekali lagi seberang sempadan antara negara.  Switzerland bukan ahli Kesatuan Eropah (EU).  Negara ini dikatakan boleh berdiri sendiri tanpa bantaun EU.  terutama dari segi keupayaan ekonomi. Sebuah negara yang kaya dan terkenal dengan sistem kewangan yang kukuh.  Banyak yang simpan duit kat sini.  Katanya selamat dan tinggi kerahsiaannya.

Kami tak simpan duit tapi sempat menaburkan duit kat sini. Mata wang yang digunakan di sini Swiss Franc.  Switzerland tak guna mata wang EU.  Begitu juga England. 

Kami sampai ke hotel dalam 2 jam perjalanan dari Geneva.  Waktu hampir 10 malam.  Sesampai di apartment ini, kami kena tunggu pengurusan buka pintu.  Kami terpaksa berada di luar  sementara pintu dibuka.  Kepalang sejuk berada di luar hotel.  Mungkin di bawah 5C. Micheal dapat selesaikan masalah tersebut walaupun terpaksa memarahi pengurusan hotel.

Pagi esoknya seperti biasa sarapan jam 7 dan teruskan perjalanan jam 8 pagi.  Jadual hari  ini padat dengan misi jelajah Switzerland semula.  Mula-mula kami di bawa meninjau keindahan Lake Geneva melalui sepanjang Lausanne Drive menuju ke IOC City.  Sempat ambil gambar keindahan tasik yang luas dan cantik semasa singgah toilet stop di R&R seberang tasik.  Suasana tenang dan indah. Kami juga dibawa ke Montreux yang terkenal dengan festival musik. 

Tempat yang sangat menarik dan indah kami lawati hari ini di Gruyere Villlage.  Merupakan kampung yang berhampiran dengannya ada Chillion Castle.  Gruyere terkenal dengan perusahaan keju (cheese).  Nama sahaja kampung tapi dengan pemandangan yang indah dan tenang, kami dapat menikmati keindahan ciptaan Allah ini.  

Sempat juga kami makan tengah hari di tanah lapang berhampiran R&R kampung ini. Kami makan berbekalkan produk Brahim. Memang menyelerakan walaupun makan di persekitaran yang sangat sejuk. Untuk memanaskan badan, saya sering minum kopi 3 dalam 1.  Kopi ini  saya siap sedia di dalam termos air yang disediakan di hotel pada sebelah pagi.  Seronok juga dapat minum kopi dari Malaysia di Switzerland.

Di dalam kompleks R&R di sini terdapat pameran perusahaan membuat keju yang terkenal. Saya lihat kecanggihan teknologi membuat keju menggunakan mesin automasi yang dikendalikan komputer sepenuhnya. 

Kami tunaikan solat zuhur di kawasan lapang berhampiran tempat pameran membuat keju.  Sepanjang perjalanan di dalam eksplorasi Eropah, kami akan mendirikan solat sama ada di celah ruang sempit di R&R atau kawasan lapang yang difikirkan sesuai bersolat.  Kami memohon restu dari Allah swt ketika bermusafir.  Mohon Allah memberikan keberkatan perjalanan kami serta dapat menambah keimanan dan takwa akan nikmat menjelajah bumi ciptaanNya. Walau di mana saja kami berada dan sesejuk di bawah 0C suhu yang mencucuk-cucuk tulang temulang kami, fardu tetap ditunaikan.  Micheal kata, kumpulan kami adalah kumpulan pelancong yang tak tinggal solat..

Selepas Gruyere Village, kami meneruskan perjalanan menelusuri perjalanan melalui pemandangan lembah bergunung ganang untuk ke GSTAAD melihat salji gunung di Glacier 3000.  Sepanjang perjalanan kami dipaparkan dengan keindahan kawasan kampung dengan kehijauan yang memukau pandangan.  Sungai yang mengalir deras walaupun tidak sedalam mana.  Air jernih dan mengalir sepanjang perjalanan kami ke Glacier 3000.  Lembu-lembu peliharaan tidak kelihatan sebab musim salji.  Lembu perlu disimpan di kandang tertutup dan diberi makan secukupnya.  Hanya kelihatan gulungan rumput besar yang dijadikan makan lembu.  Pergerakan manusia pun kurang dilihat dikawasan ini.  Mungkin mereka menjalankan aktiviti indoor berbanding outdoor.  Tapi bagi kami yang tak pernah alami cuaca sebegini sejuk, peluang ini sangat menarik untuk dilalui.

Kami di bawa oleh Micheal melalui jalan berliku-liku dan sempit untuk sampai ke Glacier 3000.  Sampai di puncak Glacier 3000 iaitu pusat untuk penggemar bermain ski menaiki kereta kabel ke puncak gunung.  Di sebabkan cuaca yang sangat sejuk dan berkabus di puncak, maka hasrat untuk naik kereta kabel tak tertunai.  Nanti hanya dapat tengok kabus sejuk tanpa menikmati keindahan alam yang sebenarnya.  Walaupun begitu, ada juga kawan yang sangat berhajat nak naik kereta kabel ke puncak gunung bersalji.  Namun hajat nyatak sampai…nanti kita pergi lagi,  Insyaallah.

Sebelah malam kami sempat melihat-lihat dan akhirnya beli cendera mata.  Dapatlah juga beli jam tangan buatan Swiss.  Pilih yang harga harga murah saja.  Yang penting kenangan beli jam di Switzerland..
Mereka sangat mementingkan keamanan dunia.  Waktu malam pun berkunjung kepejabat UN di Geneva
Kesejukan di Geneva


Floral Clock, Geneva.  Walaupun tak beli jam, bergambar di sini pun ok
Selepas sarana, bersiap nak memulakan penerokaan selanjutnya  ke Switzerland

Sazali dan Noraini..Membelakangi Lake Geneva..puas hati bang..
Toilet stop..minum kopi..ambil gambar..teruskan perjalanan ke Lake Geneva..

Pemandangan dari Gruyere Chillion Castle..cantik tapi berkabus

Chilean castle, Gruyere.. Gambar ada aski..Yazid dan Normah bersenam kesejukan
Nak minta kerja buat keju kat sini pulak
Keindahan alam Swiss Valley
Pertengahan puncak ke Glacier 3000.. Keindahan yang memukau
Glacier 3000, sojuk tak tu..

Hj Yazid bergaya di puncak Glacier 3000.  Pijak salji tu..

Tak dapat main salji pun, ambil gambar pun ok
Catatan refleksi ini dibuat di Hotel Park Avanue, Sungai Petani Kedah.   Ketika ni bertugas sebagai penilai ujian kemahiran bertutur guru-guru bukan opsyen  peringkat Pulau Pinang.  

Friday, May 1, 2015

Setelah tamat berkhidmat di universiti


Setelah bertugas di tiga buah universiti sejak 1998 (UPM, Universiti Brunei Darussalam,  UKM), saya telah dapat menghasilkan lebih 25 artikel jurnal, 6 buah buku akademik, 8 bab dalam buku, puluhan artikel popular, prosiding seminar, dan modul pembelajaran.  Alhamdulillah,  statistik dalam Google Scholar hari ini menunjukkan sejumlah 50 citation dan 5 high index dicatatkan.  


Rujuk di sini untuk maklumat lanjut.

Walaupun tidak berpeluang untuk pergi lebih jauh lagi dalam dunia akademik, namun saya berasa puas dan gembira kerana dapat menyumbang bagi menambahkan lagi khazanah ilmu terutama kepada mereka yang memerlukan rujukan dalam bidang pengkhususan saya.  Di dalam blog academia.edu beberapa artikel jurnal saya juga telah dirujuk oleh ribuan pengunjung.  


Boleh baca di sini statistik tersebut

Sumbangan saya dalam dunia akademik terutama dalam pedagogi Bahasa Melayu serta kajian yang berkaitan membaca dan literasi tidaklah seberapa.  Sekadar memenuhi kekosongan yang ada.  Di samping itu tertanam minat dan kecenderungan untuk menyumbang bagi membantu pengkaji dalam bidang ini.

Setelah tamat perkhidmatan saya di UKM pada 7 Mac 2015 yang lalu, saya akan cuba menyumbang dalam bentuk penulisan bersifat ringan terutama di dalam blog.  Saya juga berhasrat untuk memperbaiki dan menambah baik beberapa buah buku akademik yang pernah saya tulis sebelum ini. Insyaallah.  Semoga Allah memberi kekuatan untuk berkarya...menulis untuk menajamkan minda dan meneroka keagungan ciptaan Allah agar sisa umur ini dapat menuju keredaan Allah...Amin




MEMBACA AL-QURAN DI BULAN RAMADAN

Al-Qur'an adalah kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam pada bulan Ramadhan. Dalam usaha mendekatk...