Thursday, May 28, 2015

Keutamaan solat

Cucu saya , Darwish (5) dan Ayyash (3) nak pergi ke kem solat di sekolahnya, Smart Seader Insani Bangi.  Semoga jadi insan soleh

بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Islam dibangun diatas lima (landasan); persaksian tidak ada ilah selain Allah dan sesungguhnya Muhammad utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, haji dan puasa Ramadhan”. (HR. Al-Bukhari no. 7 dan Muslim no. 19).

Solat adalah penghubung antara hamba dengan Rabbnya, karena ketika solat hamba sedang berdiri di hadapan Allah Azza wa Jalla guna berdoa kepada-Nya.

Berdasarkan keterangan hadis tersebut maka adalah penting untuk mendidikan anak-anak sejak kecil agar belajar mendirikan solat.  Semasa kecil dulu (1960an) solat dipelajari ketika belajar mengaji di rumah ustaz yang mengajar.  Secara tak langsung dia akan meminta pelajar mengikut ustaz bersolat.  Ilmu solat dipelajari secara khusus semasa mula bersekolah rendah. Kami akan diajar aspek rukun dan syarat tunaikan solat.  Dari situlah amalan solat didirikan di dalam kehidupan sehinggalah dewasa.  

Namun dalam memastikan kualiti solat yang didirikan serta kesan yang akan dilahirkan dalam kehidupan, kita perlu lakukan ulangkaji solat yang kita lakukan secara rutin.  Sejauh manakah solah yang didirikan mampu menampilkan peribadi yang teguh dengan mampu meninggalkan perkara munkar.  

Solat dengan khusyuk adalah satu keutamaan.  Namun untuk memperoleh tahap khusyuk dalam solat sering tercabar oleh gangguan syaitan.
Kita diperintahkan agar mendirikan sembahyang dengan penuh ketaatan kepada Allah. Kata al-Tabari, mendirikan solat dengan khusyu’, patuh dan diam tidak bercakap-cakap. Khusyu’ bermakna merendahkan diri, menghinakan diri, di hadapan Allah SWT. Dalam ayat lain Allah menyatakan;
“ Dan neraka Wail bagi orang yang sembahyang, yang mana mereka itu lalai dari sembahyang mereka.” al-Maun;4-5
Oleh itu, untuk memperoleh solat yang berkualiti maka kita perlu lakukan refleksi terhadap kualiti solat uyang didirikan selama ini.  Adakah solat dapat mencegah berkualiti.. Kem solat atau pun sebarang kursus penilaian semula terhadap kualti solat perlu dihadiri.  Tidak kira berapa umur anda, tentu ada kelemahan sana sini ketika bersolat.  jadi jangan malu untuk ke kem solat seperti yang didedahkan kepada cucu saya..

No comments:

Post a Comment

NAMA-NAMA AL-QURAN

Dalam bahagian awal Tafsir al-Munir, Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili menerangkan sejumlah nama Al-Quran.  Antara lain ;  al-Qur'an, al-Kit...