Jumaat, 5 Jun 2015

Eksplorasi Eropah 4: Nice, Monaco & Cannes

Nice waktu malam
4 Disember 2015 : Selepas sarapan kami ke Promenade de Anglias (English Avaneu).  Di sini  kami dapat lihat keindahan pantai yang cantik dengan kawasan bersiar-siar yang luas. 

Sekitar pantai di Promenade de Anglias, Nice


Sempat juga melihat-lihat di pasar pagi Salome.  Pasar yang menjual pelbagai hasil penduduk di sekitar.  Terdapat pelbagai bunga-bungaan, buah-buahan, di samping kraftangan yang menarik.

Di pasar pagi Salome

Bunga-bunga segar


Bertemu pelancong dari Malaysia
Selepas maleta pasar pagi kami terus ke Cannes.  Nama ini sinonim dengan festival filem yang menampilkan dunia glamour artis terkenal.  Kami hanya sekadar melihat kawasan sekitar di sini yang terletak berhampiran pantai Mediteranean.  

Dunia glamour di Cannes

Ini bukan artis

Di marina Cannes



Selepas menghirup udara sejuk di Cannes kami ke St Paul De Vence tempat yang terkenal dengan galeri seni moden pelbagai genre.  Banyak galeri yang mempamerkan hasil seni di deretan kedai dalam kawasan bersejarah.

Kota tua St Paul de Vence

kenangan

Seterusnya hari ini kami balik semula ke Monaco dan melihat dari dekat keindahan negara paling kecil di Eropah dengan meneroka Grimaldi Dynasty.  Singgah sebentar di The Rock District sebahagian dari Monaco.  
sekitar Monaco

Di sisi Monaco 

Monaco waktu senja yang cantik

Gembira dapat sampai di Monaco..
Sekitar Monaco
Sebagai penamat lawatan hari ini, acara ini sangat dinanti-nantikan oleh mereka yang nak bergaya.    Walaupun penat, namun hati puas...

Long Champ..di Nice

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...