Selasa, 16 Jun 2020

Haji yang tertangguh

Gambar Harian Metro

Akibat pendemik Covid-19, ibadat haji bagi jemaah Malaysia tahun ini terpaksa ditangguhkan.  Berita ini tidaklah mengejutkan.  Penularan Covid-19 masih belum reda.  sama ada di Malaysia mahun di saudi Arabia, angka jangkitan virus ini masih belum reda.  Di Jeddah sendiri, angka jangkitan semakin meningkat akibat pelonggaran sekatan yang dilakukan semasa hari raya aidilfitri.

Semua hal ini merupakan ujian dari Allah swt.  Kepada yang telah telah menyimpan cita-cita untuk tunaikan ibadat haji sejak sekian lama, berita ini mungkin disambut dengan perasaan betcampur baur.  Perasan takut mungkin timbul kerana pendemik Covid-19 masih belum nampak surut.  Di Arab Saudi pun ancaman itu masih wujud.  Rasa sedih  mungkin peluang sudah ada tapi halangan pula di hadapan.  Walau bagaimanapun, semua yang terjadi mempunyai hikmah yang Allah telah tetapkan.  Sebagai insan ciptaan-Nya perlu reda.  Usaha telah dilakukan namun pelaksanaannya Allah tangguhkan.

Baca sebab ibadat haji tahun ini ditangguhkan yang dikeluarkan oleh Tabung  Haji di sini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PILIHANRAYA DAN KEBEBASAN BERSUARA

Tidak dapat dielakkan. Bila wakil rakyat meninggal dunia, kerusinya perlu diganti. Wakil rakyat sama ada Ahli Parlimen (AP)atau Ahli Dewan U...