Rabu, 21 Jun 2023

TRIP MOROCCO 23: CASABLANCA KE MARAKECH












 Dari KLIA ke Casablanca ambil masa hampir 20 jam! KLIA- Abu Dhabi 8 jam, transit 4 jam, Abu Dhabi- Casablanca 7 jam. Perjalanan yang memenatkan. Sesampai di Casablanca terus di bawa ke pesisir pantai laut Atlantic. Pemandangan yang cantik. Pantai yang di penuhi pelancong dengan pelbagai tarikan. Hotel dan pusat rekreasi di sepanjang pantai. 

Kemudian kami makan tengahari dan selepas itu di bawa melawat masjid Sultan Hasan II yang tersergam. Masjid terbesar di Morocco dengan seni bina hebat. Solat di sini.

Perjalanan diteruskan ke Marakech ambil masa  lebih 2 jam. Makan malam di hotel. 

Sebelah siang melawat tempat menarik seperti kedai memproses minyak argan. Minyak argan terkenal di sini. Banyak digunakan dalam industri kosmetik dan penjagaan kesihatan. 

Kami juga melawat masjid Kutubiyya. Masjid tertua di sini. Ketinggian binaan menara masjid ini menjadi asas tinggi bangunan di Marakech. 

Marakech bermaksud merah. Semua bangunan di sini berlatarkan warna kemerahan.  Kami juga berpeluang menelusuri Bazar Jema alFnaa yang sangat luas dengan pelbagai barangan. 

Video tentang Casablanca dan Marakech 

https://youtu.be/rpol7xcRNvc


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PILIHANRAYA DAN KEBEBASAN BERSUARA

Tidak dapat dielakkan. Bila wakil rakyat meninggal dunia, kerusinya perlu diganti. Wakil rakyat sama ada Ahli Parlimen (AP)atau Ahli Dewan U...