Isnin, 21 Februari 2011

Profesionalisme guru Bahasa Melayu



Profesionalisme guru sering dikaitkan dengan kepakaran. Kepakaran juga pula memerlukan guru mahir dalam menjalankan tugas sebagai guru seperti yang telah disepakati melalui kurikulum yang dibangunkan. Hal ini termasuklah dalam mengendalikan pengajaran dalam bilik yang meliputi perancangan , pelaksanaan dan penilaian pengajaran. Guru Bahasa Melayu (BM) yang profesional adalah guru yang menepati keperluan tersebut. Guru tidak hanya mampu melahirkan pelajar yang memperoleh gred A dalam penilaian tetapi juga mampu memenuhi kehendak yang terkandung di dalam kurikulum yang telah disediakan.

Dalam menghadapi dunia pendidikan yang serba mencabar kini, ciri-ciri guru BM yang profesional juga perlu mengambil kira keupayaannya bersaing untuk memastikan mata pelajaran yang diajar mampu menyediakan pelajar untuk masa hadapan. Termasuk dalam kerang pemikiran ini adalah sejauh mana kewujudan BM dalam sistem kehidupan masyarakat yang mementingkan persaingan, keupayaan pelajar menggunakan BM untuk tujuan komunikasi mapan, serta daya saing yang bersifat global.

Makalah saya berkaitan dengan hal tersebut boleh dibaca seperti yang disertakan di bawah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...