Selasa, 22 Mac 2011

Islam dan bencana di Jepun



Mengingatkan bencana di Jepun, teringat saya akan ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz yang juga usahawan semasa kuliah subuh sabtu di Surau Bangi Perdana minggu lalu. Kebetulan balik ke Malaysia kali ini kerana emak menjalani pembedahan di Hospital KPJ Seremban. Menurut ustaz tersebut, bencana berganda yang menimpa Jepun adalah azab yang diturunkan oleh Allah kepada manusia yang tidak beriman kepadaNya. Berdasarkan sejarah Islam, malapetaka dan azab Allah diturunkan kerana manusia lupa bahawa ia diciptakan hanya untuk beriman dan beramal dengan ilmuNya. Beliau juga menegaskan bahawa kejadian tersebut juga memberi peringatan kepada manusia lain bahawa Allah berkuasa melakukan apa sahaja tanpa mengira faktor geografi, keturunan, pegangan agama dan sebagainya.

Berfikir tentang bencana tersebut, pagi ini saya membaca artikel yang mempunyai kaitan dengan perkara yang diperkatakan di atas. Seorang professor dari Universiti Kyoto di Jepun bercakap tentang Islam di Jepun. Menurut beliau, Islam datang ke Jepun agak lewat dan agama lain telah awal mewarnai negara Jepun. Keganjilan terhadap persepsi terhadap Islam menjadikan penyebarannya juga tidak sehebat agama lain.

Walau bagaimanapun, saya sangat tertarik dengan komitmen yang ditunjukkan oleh profesor tersebut yang mendalami ilmu Islam dengan mendalam. Tasawwurnya terhadap Islam juga jelas dan mungkin lebih baik berbanding umat Islam yang telah lama (memeluk) Islam. Baca temu bual ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...