Selasa, 8 Mac 2011

Paradigma dalam Pendidikan



Pendidikan bukan berfungsi sebagai kilang (tonton video Ken Robinson, 2010). Kilang berasaskan pembuatan yang tidak memerlukan unsur pertumbuhan dan perkembangan manusia. Mereka perlukan motivasi, minat dan berusaha untuk membentuk diri secara seimbang.

Untuk memastikan dasar pendidikan berlangsung dengan berkesan, pembuat dasar tidak hanya tertumpu kepada pencapaian yang merujuk kepada angka semata-mata. walaupun petunjuk kepada kejayaan diterjemahkan dalam bentuk angka yang perlu dicapai, namun usaha untuk memastikan insan yang terlahir dari sistem pendidikan itu juga perlu diberikan fokus. Tidak dapat dinafikan bahawa dalam sistem pendidikan yang semakin mencabar kini, keperluan menyediakan insan yang diharapkan mampu bersaing dalam dunia yang semakin sengit cabaran serta desakannya dianggap wajar.

Sehubungan dengan itu, insan yang dihasilkan juga perlu mampu untuk berfikir dengan kritis terhadap masa depannya. Bukan hanya untuk tujuan membuat keputusan dengan tepat tetapi juga dapat meletakkan dirinya setanding dengan keperluan semasa dan akan datang. Berfikir kritis juga boleh mendorong seseorang berjaya dalam bidang yang diceburi.

Tonton slide animation berkaitan perubahan paradigma dalam pendidikan menurut pandangan Ken Robinson .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...