Ahad, 17 April 2011

Tentang sakit



Semua orang nak hidup sihat. Tak ada yang berdoa agar ditimpa sakit. Walau bagaimanapun, hidup sihat tak akan kekal selama-lamanya dalam sejarah hidup kita. Ada kalanya kita akan ditimpa sakit. Macam-macam sakit yang kita alami. Dari yang paling sedikit sakitnya hinggalah kepada yang mengancam nyawa. Sakit pening kepala bolehlah ditawarkan dengan makan dua biji paracetamol 500. Insyaallah akan legalah sakit kepala yang dihidapi. Tapi kalau sakit kepala yang berpanjangan hinga boleh bawa mudarat, kita selalu akan jumpa doktor untuk dapatkan nasihat dan ubat yang lebih sesuai. Jika doktor itu masih tidak dapat memberikan rawatan yang boleh menyembuhkan sikt tersebut, kadangkala kita akan rujuk kepada doktor pakar.

Ada juga yang merujuk kepada pelbagai jenis perubatan alternatif. Contohnya jika penyakit yang berkait dengan jin dan syaitan, maka rujukannya ialah berubat dengan orang yang alim dalam hal tersebut. Di samping itu, ada pelbagai jenis perubatan alternatif yang kadang-kadang tidak terjangkau oleh akal fikiran kita.

Begitulah kepedulian kita terhadap perkara yang berkait dengan sakit. Ada yang bersedia dengan mengambil ubat atau supliment sebelum kita diserang penyakit. Kita boleh mengamalkan cara hidup yang boleh menjauhkan diri dari penyakit.
Dalam Islam, kesedaran terhadap kuasa Allah meletakkan penyakit dalam badan kita perlu diyakini. Allahlah yang memberi kita sihat, sakit, suka, duka dan sebagainya. Semua ketentuanNya itu mempunyai hikmah tersendiri yang perlu direnungi.

Disamping berikhtiar secara perubatan moden jangan lupa kita amalkan doa-doa mustajab yang boleh membantu menyembuhkan sesuatu penyakit. Baca tulisan Ustaz Zaharudin Abdul Rahman berkaitan DOA KESEMBUHAN SAKIT DAN PENYAKIT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TIDAK MELUPAKAN KEBAIKAN

KAEDAH KETIGA: Menekankan muamalah dalam kehidupan.  Interaksi dengan orang lain.  Kita diajar tidak melupakan kebaikan orang. Keseluruhan...