Jumaat, 31 Mac 2023

AYAM BERKOKOK SAMPAI PETANG

Antara kelebihan yang ada pada ayam ialah dengan mengetahui waktu-waktu walaupun kadang-kadang siang itu panjang dan juga kadang-kadang siang itu pendek. Begitu juga, ia berkokok sebelum dan selepas subuh. Maha suci Allah yang menjadikan ayam seperti itu. Di samping itu juga, apabila kita mendengar bunyi atau suara keldai maka pohonlah kepada Allah SWT agar kita dijauhi daripada keburukan dan kejahatan was-was syaitan.  (Baca  lebih lanjut di sini )

Dalam konteks politik negara kita kini, parlimen adalah tempat ahli yang dipilih rakyat berbahas tentang kelangsungan negara. Namun apa yang dapat disaksikan ialah kualiti perbahasan. Ibarat ayam berkokok, ahli parlimen saling mempertahankan kelompok masing-masing.  Yang jelas ialah pertelingkahan politik berterusan ahli parlimen berbahas.    Rakyat jemu melihat parlimen sebagai wadah saling mencaci, mengejek, menjerit-jerit, mengaibkan orang lain, dan segala macam kelemahan yang ditunjukkan.  

Kerajaan cuba menyakinkan rakyat bahawa mesej kemakmuran dibawa ke  parlimen.  Pelbagai usaha dirancang dan diberitahu kepada rakyat.  Namun tentangan diserata penjuru dihadapi.  Apa yang ditentang dan yang diutamakan pembangkang ialah untuk berkuasa dengan cara menjatuhkan kerajaan sedia ada. Nampaknya ayam akan berkokok tak kira waktu hinggalah tujuan ahli parlimen dipilih dikaburi.

Artikel dengan kiasan ayam berkokok sampai ke petang menarik perhatian.  Baca sampai habis di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PILIHANRAYA DAN KEBEBASAN BERSUARA

Tidak dapat dielakkan. Bila wakil rakyat meninggal dunia, kerusinya perlu diganti. Wakil rakyat sama ada Ahli Parlimen (AP)atau Ahli Dewan U...