Selasa, 18 Julai 2023

TRIP SEPANYOL 23: MADRID DAN BOLA

 



Pusat Kebudayaan Islam Madrid



Sekitar Madrid

Istana lama

Stadium laga lembu 

Stadium Real Madrid



Menurut Wikipedia, Madrid berasal dari kata Arab, المَجرِيط,al-majrīṭ.   Maksudnya air yang memancar.  Madrid adalah ibu kota Spain.  Di samping bandar kewangan utama di Semenanjung Iberia, Madrid terkenal kepada peminat bola sepak.   Bola di sini sinonim dengan Kelab Bola sepak Real Madrid.   

Semasa melawat bandaraya Madrid, sempat melewati stadium Real Madrid.  Tak masuk ke dalam stadium pun. Kerja pembinaan naik taraf sedang dilakukan. Sekadar ambil foto latar belakang stadium.  Itu pun dah cukup baik.  

Seperti bardaraya yang lain, tak lengkap jika tak kunjungi ke pusat beli belah.  Selain itu sempat juga lawat istana lama Madrid, stadium laga lembu, dan Las Rozas Village, factory outlet.  Makan tengahari di Pusat Kebudayaan Islam Madrid.  Pusat Islam ini dibiayai oleh Liga Dunia Islam.  Senibina bangunan dan kualiti dalamannya berkonsepkan Islam dan berkualiti.  Makanan yang disajikan juga enak. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PILIHANRAYA DAN KEBEBASAN BERSUARA

Tidak dapat dielakkan. Bila wakil rakyat meninggal dunia, kerusinya perlu diganti. Wakil rakyat sama ada Ahli Parlimen (AP)atau Ahli Dewan U...