Ahad, 23 Julai 2023

TRIP MOROCCO 23: SELAT GIBRALTAR DAN TARIQ BIN ZIAD

Peta menunjukkan selat Gibraltar

Di lautan ini tempt pertemuan Laut Atlantik dan Mediterranean

Pelabuhan di sebelah Morocco.  Naik feri seberang selat Gibraltar

Di several sana, tempt permulaaan penaklukan Tariq Ziyad

Feri ke Sepanyol.  Besar dan serba mewah






Di sebelah Sepanyol

 



Nama asalnya Jebel Tariq yang maksudnya gunung Tariq.  Nama itu merujuk kepada Tariq bin Ziyad, panglima Islam yang menakluk Sepanyol pada 711.   Sebelah utara adalah Sepanyol dan Gibraltar manakala sebelah selatan adalah Morocco dan Cueta.  

Selat Gibraltar merupakan salah satu selat yang cukup terkenal karena di sini merupakan daerah pertemuan antara dua laut yaitu Samudra Atlantik dan Laut Mediterania (Laut Tengah). Akibat pertemuan kedua perairan tersebut, terjadi fenomena berupa munculnya batasan seolah Selat Gibraltar terbelah. Fenomena ini ternyata sudah ada di dalam Al-Qur’an. 

Menaiki feri menyeberangi selat Gibraltar makan masa 45 minit.  Feri besar dan mewah ini sangat selesa dengan kemudahan cafe serta dapat menikmati pemandangan yang menarik.

Semasa di dalam feri, saya terfikir akan kehebatan tentera Islam pimpinan pahlawan Tariq Ziyad dapat menawan Sepayol.  Semangat jihad yang tinggi tentera Islam mampu menjadi tamadun yang terserlah hingga kini.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PILIHANRAYA DAN KEBEBASAN BERSUARA

Tidak dapat dielakkan. Bila wakil rakyat meninggal dunia, kerusinya perlu diganti. Wakil rakyat sama ada Ahli Parlimen (AP)atau Ahli Dewan U...