Selasa, 22 Jun 2010

Keperluan, kehendak dan keputusan yang telus

Datuk Salleh Majid

RAMAI mungkin tidak sedar bahawa ekonomi ada kaitan dengan semua orang. Tidak semestinya orang ahli ekonomi sahaja yang ada kaitan dengan ekonomi. Murid sekolah pun ada kaitan dengan ekonomi kerana setiap hari dia diberi belanja dan kena berjimat bagi keluarga yang susah.

Setiap hari juga kita membuat keputusan dengan ekonomi. Ada keputusan yang dibuat oleh bapa, ada yang dibuat oleh emak dan ada yang dibuat oleh anak. Ketua keluarga akan melaksanakan atau memberi kata putus kepada kehendak dan keperluan yang disuarakan oleh ahli keluarga.



Inilah dua perkara yang penting yang patut kita ambil perhatian bila kita membuat keputusan. Keperluan dan kehendak. Di antara kedua-dua faktor ini tentulah keperluan diutamakan.

Selepas keperluan dipenuhi barulah dipenuhi kehendak. Begitulah sepatutnya mengikut teori ekonomi manusia itu insan rasional. Tetapi itu hanya dalam teori ekonomi sahaja. Dalam realiti tidak begitu.

Manusia kadang-kadang tidak rasional dan tidak logik dalam membuat keputusan. Disebabkan itu timbullah pelbagai jenis macam masalah.

Abraham Maslow dalam kertas kerjayanya pada tahun 1943, A Theory of Human Motivation (Teori Motivasi Insan) menyatakan bahawa tangga keperluan manusia ialah dalam bentuk piramid yang mana keperluan fisiologi atau asas di bawah sekali atau di lantai piramid tersebut.

Ini termasuklah menyediakan makanan, pakaian, tempat berlindung. Ini diikuti di atas dengan keperluan keselamatan. Ini merangkumi keselamatan, diri, keluarga, harta dan kekayaan.

Di atas lagi diikuti dengan kasih sayang dan kekitaan yang termasuk keluarga, kemesraan dan rakan-rakan. Di tingkat atas keperluan lagi ialah penghargaan yang termasuk hormatkan orang lain, penghormatan diri, keyakinan diri, kejayaan.

Akhir sekali di peringkat tertinggi ialah keperluan penghakikian diri (self-actualization). Ini termasuklah soal-soal moral, kreativiti, penerimaan kenyataan, tiada prejudis.

Ertinya seseorang manusia itu akan memenuhi keperluan asasnya dulu barulah dia akan memikirkan keperluan yang lebih tinggi. Jadi kalau kita bercakap dengan mereka yang tinggal di rumah setinggan, tidak gunalah kita mengajak pergi ke Balai Seni Lukis kerana ini jauh daripada keperluan mereka yang belum dipenuhi sepenuhnya lagi.

Pada waktu yang sama, mereka yang telah berjaya dalam kehidupan apabila kesemua keperluan yang dinyatakan daripada yang asas sehingga ke peringkat hakiki diri dipenuhi, tidak hairanlah kalau dia berminat dengan lukisan Van Gogh atau Monet.

Ertinya mereka yang kehidupan masih lagi kais pagi makan pagi, kais petang makan petang memerlukan keperluan asas. Di sinilah pihak yang bertanggung jawab menyediakan sesuatu keperluan perlu mengambil kira di mana tahap golongan masyarakat itu.

Misalnya mereka yang ada lima atau enam buah kereta tentu sekali tidak perlu subsidi minyak. Kerap kali kita dibandingkan dengan harga minyak di tempat lain, seperti jiran-jiran kita. Tapi pernahkah membandingkan harga kereta di negara kita dengan di negara lain.

Sepatutnya, tujuan diadakan pemasangan tempatan bagi kereta-kereta luar adalah untuk mengurangkan harga tetapi hari ini jelaslah bahawa harga kereta di negara kita salah satu yang termahal di rantau ini kecuali Singapura.

Mereka yang tidak mampu membeli kereta kenalah menggunakan pengangkutan awam. Ramailah yang terpaksa menggunakan pengangkutan awam. Apabila jumlah orang yang menggunakan pengangkutan awam begitu ramai, kenalah ada pengangkutan awam yang mampu menampung keperluan pengguna.

Tapi kita sedia maklum banyak lagi yang perlu dilakukan untuk mencapai tahap penyediaan pengangkutan awam yang memuaskan. Kalau kita perhatikan di Hong Kong, mereka menggunakan semua cara untuk mengangkut pengguna daripada bas, teksi dan kereta api bawah tanah hingga kepada tongkang.

Dalam kawasan yang sepadat itu, kita perhatikan banyak perancangan diberikan kepada pergerakan insan. Misalnya daripada satu bangunan ke suatu bangunan bersambung-sambung dan banyak escalator disediakan. Jadi banyak masa tidak membazir.

Kalau hendak mengadakan pertemuan perniagaan, sampai enam temu janji dalam masa satu hari pun mudah saja kerana kelancaran perjalanan. Kalau di Kuala Lumpur dengan kesesakan hampir menyamai Bangkok dan Jakarta, kata orang luar yang datang untuk berurusan di sini, hendak buat tiga temu janji sehari pun payah.

Kalau diibaratkan negara kita ini sebagai insan, apakah kita sudah memenuhi keperluan asas dari sudut prasarana dan institusi. Institusi di sini termasuklah dewan-dewan bandar raya atau penguasa tempatan yang bertanggungjawab dalam soal perancangan bandar raya dan bandar.

Kita mempunyai lapangan terbang yang begitu indah untuk memenuhi kehendak mereka yang mampu terbang ke sana sini, tetapi yang lebih ramai memerlukan kemudahan bergerak jarak jauh, stesennya tidak setaraf lapangan terbang yang harga berbilion ringgit.

Lihat saja Hentian Puduraya. Sudahlah bertempat di tengah-tengah kesibukan bandar, sebelum penambahbaikan yang dilakukan sekarang keadaannya begitu buruk sekali. Bas-bas yang berhenti di sana tidak menghentikan enjin mereka sehinggakan mencemar udara di atas yang penuh dengan warung makanan.

Suatu keadaan yang tidak sihat langsung. Bertahun-tahun keadaan itu begitu, tiada siapa peduli sehinggalah tahun lepas. Kalau pun lapangan terbang menampung pelancong asing, stesen bas juga digunakan oleh pelancong asing.

Stesen kereta api di KL Sentral sudah indah, lapangan terbang sudah indah kini menunggu stesen bas pula menjadi indah. Sementara menunggu pembaikan siap, pengguna kenalah pergi ke Bukit Jalil. Lihat sajalah keadaan di sana.

Kita difahamkan stesen-stesen bas ini akan dipecah-pecahkan antara zon Utara, Selatan dan Timur di bawah Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) yang telah dirancangkan.

Kita berharap pihak yang bertanggung jawab dalam perancangan bandar mempunyai pandangan jauh akan keperluan masyarakat, macam di Putrajaya payah berjumpa tempat letak kereta. Jadi orang yang pergi ke sana letak kereta mana dapat saja. Suatu kawasan yang begitu indah tetapi tidak mesra pengguna.



Ini semua ada kaitan dengan soal bagaimana kita membuat keputusan. Keputusan yang penting-penting sepatutnya kita lakukan seberapa objektif yang boleh. Kita wajar menggunakan peratusan kemungkinan bagi faktor-faktor yang wajar digunakan dalam membuat keputusan. Kemudian setiap jenis keputusan itu juga diberikan penarafan dalam skala 1 sehingga 10, yang terbaik 10 mata yang terburuk 1 mata.

Faktor-faktor katakan A, B, C, D yang masing-masing ada peratusan pentingnya didarabkan dengan setiap pilihan keputusan itu untuk mencari yang mana mempunyai markah yang tinggi sekali. Apabila kita menggunakan cara ini orang tidak boleh mencabar keputusan yang kita buat secara objektif dan kita telah membuat suatu keputusan secara telus.

Dato' Salleh Majid ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...