Rabu, 26 Mei 2010

KREATIF



Pendahuluan

Menurut Kamus Dwibahasa Dewan, kreatif maksudnya creative adj kreatif (of person) berdaya cipta, kreatif: ~ power, daya kreatif; ~ writing, penulisan kreatif; ~ artiste, seniman yg kreatif. Adakah semua orang kreatif dan bagaimana cara untuk mengukur tahap kretiviti? Persoalan ini sering ditanya. Dalam bidang pendidikan pula, bolehkah kreativiti diajarkan. Soalan ini tidak ada jawapan ringkas sama ada ya atau tidak. Kreativiti mungkin tidak boleh diajarkan secara terus, tetapi dapat diperoleh dengan lebih baik jika sering diselaraskan dengan keadaan hidup yang menggalakkan peluang yang lebih besar untuk pelahiran kreatif yang sebenarnya.

Pengalaman dan kreatif

Pengalaman sebenarnya banyak mengajar kita untuk berkreatif. Contohnya, pengalaman semasa kecil dulu hidup dalam serba kurang. Semasa zaman kanak-kanak tahun 60an dan 70an, mana nak dapatkan sumber nak kreatif. Permainan video, komputer, dan media dengan teknologi canggih? Semua itu tidak ada dalam senarai yang boleh dicapai. Masa itu, istilah teknologipun tidak diambil kisah.

Masa dalam lingkungan kanak-kanak, permainan banyak dicipta sendiri. Untuk bermain kereta, boleh gunakan empulur (empulur I isi atau bahagian yg lembut dlm batang tumbuh-tumbuhan jenis palma, spt kelapa, pinang, dll; mempulur II) pisang . Empulur itu boleh direka bentuk menjadi sebuah kereta atau apa saja kenderaan idaman. Lori, bas. kereta api, semuanya boleh dibina. Ada pelbagai jenis mainan yang tidak memerlukan belanja dapat menjana pemikiran kreatif kanak-kanak. Yang utama ialah wujudnya kemahuan dan tidak ada unsur kongkongan dalam berkarya.

Jadi kanak-kanak masa itu tidak kreatif? Kurang pendedahan teknologi? Pernyataan itu tidak tepat sebenarnya. Jika kita tinjau kembali makna kreatif, bersangkut dengan daya cipta. Ada daya untuk mewujudkan sesuatu yang baru dan menarik perhatian.

Kongkongan dan kreatif

Adapun upaya untuk mencipta dapat dilakukan dalam suasana yang tidak ada kongkongan (bukan kangkungan). Mengapa kongkongan yang keterlaluan boleh membantut daya kreatif? Manusia yang terlalu dikongkong akan menjadi manusia macam kangkung! Biarkan anak-anak berfikiran kreatif dengan memberi mereka peluang mencipta atau mereka sesuatu yang di luar lingkungan pemikiran kita. Walau bagaimanapun, kongkongan atau batasan masih perlu diwujudkan terutama apabila melibatkan aspek akhlak dan lebih penting lagi yang bersangkut dengan iman. Jika wujud senario yang boleh mengganggu sistem kepercayaan, maka ibu bapa perlu lakukan pembetulan. Malangnya ibu bapa masih lagi kurang kemahiran untuk menerapkan kemahiran berkreatif kepada anak mereka. Perbincangan seterusnya adalah cara untuk membina amalan kreatif.

Irfan Khairi dan Kreatif

Bagi Irfan Khairi, terdapat beberapa cara untuk menjadi kreatif;

1. Bergembira & berseronok- idea hebat sering datang bila kita sedang seronok atau bergembira. Contoh, kalau saya tengok ketika workshop jutawan Internet, sesi brainstorming idea, kumpulan yang banyak idea hebat, pastinya datang dari kumpulan yang banyak gelak/bising/ketawa… they are having fun! Idea mudah datang bila kita have fun!

2. Fikir macam budak- Budak-budak banyak idea. Lihat sahaja anak-anak kita (atau anak-anak orang kalau belum ada anak ). Sebabnya, budak-budak tak meletakkan had atau limit pada sesuatu penyelesaian. Kita yang dah dewasa selalu meletakkan “limit” pada sebarang penyelesaian. Sebab itu, kita menjadi tidak kreatif. jadi, fikir seperti budak 6 tahun! (mungkin budak juga sering gembira… sebab itu dapat banyak idea?)

3. Ketahui bahawa ada BANYAK penyelesaian kepada apa sahaja masalah. Bukan hanya SATU! Bila kita fikir hanya ada sATU penyelesaian, kita akan berusaha cari SATU CARA tersebut. Bila fikir SATU, tiada idea yang datang kerana kita akan fikir untuk mendapatkan SATU YANG PERFECT/SEMPURNA. Bila berfikir, fikir BANYAK penyelesaian. Bila memikirkan terdapat BANYAK penyelesaian, kita akan rasa bebas berfikir macam-macam dan tidak hadkan idea kita.

Terdapat pelbagai pandangan yang diberikan untuk menguruskan kemahiran kreatif. Walau bagaimanapun, penguasaan kemahiran ini banyak ditandai oleh faktor pengalaman, persekitaran, pendedahan, keinginan yang tinggi untuk berkreatif, serta dorongan untuk berkreatif.

Kesimpulan

Kreatif sangat dituntut dalam kehidupan yang semakin mencabar. Kejayaan hidup kini kadangkala dilihat dari sudut keratifnya seseorang.

Bibliografi berkaitan kreativiti:
http://hua.umf.maine.edu/creativity/creativity.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...