Isnin, 10 Mei 2010

LELAKI BOROS

Lelaki muda boros

KUALA LUMPUR 9 Mei – Wanita sering dikaitkan dengan hobi ‘membuang duit’ iaitu membeli-belah, namun hakikatnya lelaki muda merupakan golongan yang paling ramai dibelenggu hutang kerana kegagalan menguruskan kewangan.

Golongan itu mula mengumpul hutang sejak awal bekerja dan apabila berumah tangga, hutang semakin menimbun sehingga gagal dibayar menyebabkan mereka terpaksa mendapatkan khidmat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) untuk keluar daripada masalah itu.

Menurut statistik yang dikeluarkan AKPK, dari 2007 hingga Februari 2010, seramai 25,107 atau 69 peratus daripada 36,547 pelanggan perkhidmatan pengurusan kredit di agensi itu adalah lelaki.

Lelaki berusia 30 hingga 40 tahun merupakan golongan yang paling tinggi iaitu 44.6 peratus atau 16,286 orang mendapatkan khidmat itu bagi melangsaikan hutang masing-masing diikuti 14,622 orang golongan berusia lebih 40 tahun (40 peratus) dan 5,639 orang golongan berusia antara 20 hingga 30 tahun (15.4 peratus).

ULASAN

Boros bermakna tak pandai berjimat. Juga menunjukkan tabiat suka menghabiskan wang berbanding menyimpan. Boros juga kadang kala didorong oleh sifat menunjuk-nunjuk akan kekayaan yang dimiliki. Adakah boros dilakukan oleh mereka yang berwang saja? Sebab ada juga kita lihat boros dilakukan juga oleh yang kurang dari segi pendapatannya. Kalau difikirkan sifat tercela ini sukar dihentikan sehinggalah mereka tidak memiliki wang untuk diboroskan.

Ikut peribahasa Melayu; Ingat sebelum kena, jimat sebelum habis. Wang atau rezeki yang Allah beri sebenarnya adalah untuk kita tadbir dan urus dengan berhemah. Orang yang paling lama hisabnya di akhirat kelak adalah orang yang banyak harta, begitulah maksud hadis.

1 ulasan:

  1. "Menurut statistik yang dikeluarkan AKPK, dari 2007 hingga Februari 2010, seramai 25,107 atau 69 peratus daripada 36,547 pelanggan perkhidmatan pengurusan kredit di agensi itu adalah lelaki"

    Izinkan saya menggunakan Bahasa Inggeris. The above excerpt means simply what it states; and what it states is that MORE MALES have sought the help of AKPK to better manage their funds. It does NOT necessarily imply that of all those whom are BOROS, MALES PREDOMINATE.

    The above excerpt is also a common way statistics are used to mislead people.

    Just food for thought. TQ.

    BalasPadam

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...