Jumaat, 9 September 2011

Usia perkahwinan



Apakah maksud perkahwinan? Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah Ijab dan Qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam[1]. Perkataan zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah s.w.t. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina (wikipedia)

Malangnya semakin ramai yang berkahwin tanpa menginsafi tuntutan yang wujud dalam ikatan tersebut. Ikatan pasangan tersebut akhirnya lerai dipertengahan jalan. Pelbagai alasan diberikan. Ada yang bangga apabila berita kehancuran keluarga yang dibina disiarkan dalam media. Oleh itu, bagi pasangan yang berhajat untuk mengikat ijab dan qabul perkahwinan,mereka perlu faham falsafah yang wujud dalam ikatan tersebut.

Baca berita dua warga emas di bawah memberi petunjuk bahawa mereka berkongsi kegembiraan dan kesedihan bersama. Ini pasangan bukan Islam yang tak mengerti hukum hakam. Dengan lanjutnya umur mereka, semakin kuat ikatan yang dibina..

2011/09/09
HANOI: Dua warga emas di Vietnam berhasrat memecahkan rekod perkahwinan paling lama di dunia.

Huynh Van Lac, 110, dan isterinya Nguyen Thi Lanh, 106, memecahkan rekod nasional untuk perkahwinan mereka selama 82 tahun minggu lalu, kata Pengarah Vietnam Records Book Centre, Le Tran Truong An. “Kami akan menghantar rekod perkahwinan paling lama kepada Guinness World Records selepas selesai kertas kerja,” katanya. Lac berkata, rahsia perkahwinan panjang mereka ialah tahu bagaimana menyesuaikan diri untuk hidup antara satu sama lain dan mengelak bertengkar.
“Orang ramai perlu tahu bagaimana berkongsi kegembiraan dan kesedihan antara satu sama lain,” katanya.

Lanh berkata, adalah penting untuk ‘sering melakukan senaman dan cuba berfikir positif.’

Menurut Guinness World Records, Herbert Fisher dan Zelmyra Fisher dari Amerika Syarikat berkahwin selama 86 tahun. Herbert meninggal dunia awal tahun ini. – Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...