Jumaat, 7 Oktober 2011

Ranking



Tiada sebuahpun universiti Malaysia yang tergolong dalam 400 universiti terbaik dunia berdasarkan ranking THE 2011-12. Kita tunggu jawapan bagi mengetahui alasan-alasannya terutama bagi universiti yang terlalu mengejar ranking tersebut. Mengejar tahap pencapaian universiti adalah baik dan mampu memberi gambaran terhadap reputasi universiti dalam arena antarabangsa. Tetapi jika masih tidak mendapat tempat dalam kalangan universiti Asia, hal itu perlu penjelasan yang meyakinkan bagi RU dan Apex Univ Malaysia.

Bukan saja di Malaysia, Universiti Brunei juga berusaha untuk meletakkan dirinya dalam kalangan 50 universiti terbaik Asia pada tahun 2015. Mudah-mudahan harapan universiti tercapai..amin

TAMBAHAN posting 9/10/2011
Mengikut QS university ranking 2011-12, Universiti Malaya menduduki tempat 167. Di samping itu, baca artikel ini berkaitan Universiti Malaya bagi menjawab persoalan dan polemik tentang ranking universiti baru-baru ini.

Posting 11.10.2011

Menurut Menteri Pengajian Tinggi, Universiti di Malaysia masih belum sedia untuk bersaing dalam ranking universiti dunia. Universiti di Malaysia memerlukan masa dan peruntukan wang yang tinggi untuk penyelidikan dan citation.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...