Thursday, October 6, 2011

Steve Jobs dan ceritanya tentang kematian

Berita kematian Steve Jobs pengasas Apple dianggap kehilangan besar dalam dunia teknologi maklumat. Sungguh hebat hasil penciptaan beliau. Sangat besar pengaruh ciptaannya dalam kehidupan manusia. Saluran CNN hari ini (6/10/2011) membuat liputan meluas dengan menyingkap kembali sumbangan Jobs dalam dunia komunikasi. Semua lapisan masyarakat dari Obama hingga kepada yang tak pernah memiliki ciptaan Apple bercerita berkenaan beliau.

Seorang yang tidak pernah bergraduat dari mana-mana universiti. Disebabkan kuasa ciptaannya dia telah menggegarkan dunia ciptaannya. Semasa berucap di satu majlis di Universiti Stanford (universiti terkemuka dunia) beliau telah bercerita tentang dirinya. Dalam ucapannya ada tiga cerita utama dalam syarahan beliau. Antara yang menarik adalah ceritanya berkaitan kematian. Ini disebabkan semasa ucapannya itu dia telah dikesan mengidap kanser pankrerias.

Kematian menurut beliau;

"Tidak ada siapapun dalam dunia ini yang ingin mati. Malah orang yang ingin masuk ke syurga pun jika ditanya sama ada dia bersedia melalui proses kematian pun akan berkata tidak bersedia.

“Tetapi kematian adalah satu destinasi yang kita semua terpaksa tujui. Tidak ada orang yang akan terlepas daripada kematian. Dan itulah hakikatnya kerana kematian adalah ciptaan yang terbaik di dalam kehidupan. Ia adalah agen perubahan dalam kehidupan. Ia menghapuskan yang lama bagi membuka laluan kepada yang baru.

“Pada saat ini saudara-saudari semua adalah yang baru tetapi tidak lama kemudian saudara-saudari akan menjadi yang lama dan akan terhapus dengan sendirinya. Saya minta maaf jika kelihatan terlalu dramatik tetapi ini adalah satu kebenaran."

Baca ucapan penuh beliau.

No comments:

Post a Comment

DASAR-DASAR ISLAM 1- Abul A'la Al-Maududi

1.  MUSLIM KURNIA ALLAH YANG TERBESAR   Setiap Muslim yakin sepenuhnya bahawa kurnia Allah yang terbesar di dunia ini adalah agama Isl...