Rabu, 25 Julai 2018

KASUT HITAM


Isu kasut hitam kasut putih rupanya boleh jadi polemik politik.  Menteri arah murid pakai kasut hitam apabila beliau terima pandangan dari ibu bapa. Arahan tersebut mengundang polemik dan seakan mengembirakan penentangnya. Mereka kata banyak lagi perkara utama yang perlu diberi keutamaan. Warna kasut bukan dasar. Tapi jika menteri kata masih ada murid miskin ke sekolah tak pakai kasut mungkin dapat diterima. Isu ini boleh diputarkan  dengan kaitkan perlunya usaha mengikis kemiskinan demi kualiti pendidikan.  

Namun jika isu kasut hitam diguna untuk merendahkan kemampuan orang lain juga tidak baik.  Kenyataan seperti “Saya ingat Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik mengubah dasar pelajaran melalui kepala, tetapi melalui kaki. Entah apa yang dia congak." Pemikiran begini menggambarkan sifat manusia suka gembar gemburkan isu remeh berbanding isu utama. Tujuannnya hanya untuk menjatuhkan kredebiliti orang lain. Tak salah isu kecil diberi perhatian di samping melihat perkara dasar sebagai keutamaan. Ada keperluannya apabila isu yang dianggap remeh diberikan tumpuan. Nampaknya, diskusi kasut hitam mendasari perbincangan umum tentang pendidikan kini berbanding isu utama seperti dasar bahasa dalam pendidikan, pendidikan tinggi, TVET dan sebagainya.  

Antara kerja utama sekarang ialah membangkang apa saja yang dicadangkan. Mungkin  itulah pendidikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...