Thursday, August 30, 2018

PINTU MASUK SYAITAN

(Sambungan Bab Penyucian Jiwa : Tazkiyah an-Nafs - Sa'id Hawa, ms 171- 180)

Bab Mengetahui dan Menutup Pintu-pintu Masuk Syaitan;

Ketahuilah bahawa hati ibarat benteng dan syaitan adalah musuh yang ingin memasuki dan menguasainya. Manusia perlu menjaga benteng dari serangan musuh.  Untuk menjaga pintu tersebut, manusia perlu tahu pintu yang disukai syaitan memasukinya.  Melindungi hati  dari bisikan syaitan adalah wajib bahkan fardu ain bagi hamba yang mukallaf.

Pintu besar yang disukai syaitan ialah;

1.  Marah dan syahwat.  Marah adalah bencana yang menimpa akal.  Jika akal lemah, tentera syaitan mudah menyerang.

2.  Dengki dan tamak.  Jika hamba tamak terhadap sesuatu, maka ketamakan itu membuatkannya buta dan tuli. 

3.  Kenyang dengan makanan.  Enam jenis sifat tercela akibat banyak makan. 
a.  Hilangkan rasa takut kepada Allah.
b.  Hilang rasa kasih sayang terhadap makhluk.
c.  Malas lakukan ketaatan.
d.  Tidak mampudengar kerkataan hikmah.
e.  Bila sampaikan nasihat penyampaiannya tidak menyentuh hjati.

4.  Suka berhias dengan perkaian, perabut dan rumah.  Syaitan sentiasa memujuknya untuk membina rumaj,menghiasi bumbung dan dindingnya, dan memperluas bangunannya.  Syaitan juga akan memujuk dengan berhias dan kenderaan.

5.  Tamak terhadap manusia.  Syaitan sentiasa menjadikannya suka, cari muka dan berhias di hadapan orang yang diinginkannnya dengan sikap riak dan menyamar seolah-olah orang itu adalah sembahannya.

6.  Tergesa-gesa dan tidak berhati-hati dalam pelbagai perkara.  Allah swt berfirman, " Manusia diciptakan (bertabiat) tergesa-gesa..." (Al-Anbiya:37), "...dan manusia bersifat tergesa-tergesa." (Al-Isra': 11).

7.  Dirham, dinar dan pelbagai harta kekayaan,.  Setiap kekayaan selain makanan dan keperluan asas adalah tempat menetap kekayaan.

8.  Bakhil dan takut miskin. Sifat ini mencegah untuk berinfak dan bersedekah lalu syaitan mengajak mengumpul dan menyimpan harta. 

9.  Fanatik terhadap mazhab dan hawa nafsu.  Bersifat dengki terhadap orang yang lain mazhab dan dengan pandangan menghinakan merupakan perkara yang membinasakan. 

10.  Mengajak orang awam untukmemikirkan zat dan sifat Allah SWT.  Memikirkan perkara yang tidak terjangkau oelh akal sehingga membuat keraguan terhadap dasar agama atau menimbulkan kkayalan terhadap Allah SWT sehingga terjerumus kekafiran dan bidah.

11.  Berprasangka buruk terhadap kaum muslimin.  Firman Allah SWT, " Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada  prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa..." (Al-Hujarat: 12)

Solat merupakan ujian bagi hati. Kebaikan dan keburukan hati boleh diketahui dengan solat. Solat tidak diterima daripada hati yang dipenuhi dengan pelbagai jenis syahwat dunia. Tidak menghairankan jika syaitan tidak lari  bahkan semakin menambahkan was-was di dalam diri.

No comments:

Post a Comment

BAGAIMANA MENJADI PEMBACA AKTIF

Sering kita membaca tanpa tujuan khusus.  Contohnya membaca bahan bacaan ringan.  Namun ketika membaca teks yang lebih mencabar, pembaca ...