Thursday, September 20, 2018

SOLAT KHUSYUK (1)

Solat dengan sempurna adalah tonggak dalam membina agama dalam diri insan.  Oleh kerana membina dalam diri adalah wajib bagi keselamatan di dunia dan di akhirat.  Tonggaknya ialah menunaikan solat dengan sempurna. Hukum menunaikan solat dengan sempurna adalah wajib maka usaha ke arah tujuan itu juga adalah wajib.  Solat yang dituntut perlu dilaksanakan dengan penuh teliti, perhatian dan penghayatan. Antara penghayatan yang perlu diberi tumpuan ialah menghayati terhadap bacaan dan perbuatan ketika solat.

Dalil yang menunjukkan wajib khusyuk dan menghadirkan hati ketika menunaikan solat antaranya;

1.  "Dirikan solat untuk mengingati Ku." (Taha: 14).  Allah memerintahkan kita tunaikan solat dengan ingat kepada Allah.  Lawan bagi ingat ialah lalai.

2.  "Jangan engkau tergoong ke dalam golongan orang-orang yang lalai." (al-A'raf:  205).  Allah melarang orang yang lalai.  Haram lalai ketika menunaikan solat.

3.  "Sehingga kamu tahu dan sedar perkataan-perkataan yang kamu ucapkan." (al-Nisa':  43).  Orang mabuk dilarang menunaikan solatdisebabkan akal dan fikiran mereka tidak tertumpu pada bacaan dan perbuatan ketika solat.

4.  "Sesiapa yang solatnya tidak menghalang dirinya daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar maka solatnya hanya menjadikannya bertambah jauh daripada Allah." ( Maksud hadis)

5. "Berapa ramai orang yang berdiri menunaikan solat yang tidak dapat ganjaran daripada solat yang ditunaikan melainkan penat dan letih berdiri. (Maksud hadis)

6.  "Tidak ada nilai bagi solat yang didirikan oleh seseorang melainkan sekadar yang disertai oleh fikirannya." (Maksud Hadis)

Sumber:

Hasnan Kasan, 2014. Mari Memahami dan Menghayati Bacaan Solat.  Sinar Tenggara Sdn Bhd. : Selangor.  ms 13-16

No comments:

Post a Comment

BAGAIMANA MENJADI PEMBACA AKTIF

Sering kita membaca tanpa tujuan khusus.  Contohnya membaca bahan bacaan ringan.  Namun ketika membaca teks yang lebih mencabar, pembaca ...