Khamis, 19 Januari 2012

prabayar


Maksud prabayar dalam Kamus Dewan ialah telah dibayar terlebih dahulu . Sering digunakan dalam perkhidmatan telefon mudah alih. Bagi yang tidak suka membayar bil, maka prabayar merupakan pilihan yang baik. Di samping khidmat telefon, prabayar juga digunakan dalam perkhidmatan lain seperti melalui kad touch n go . Kaedah yang digunakan juga berkaitan prabayar. Jika dalam kad tersebut tiada jumlah yang mencukupi untuk membayar tol lebuhraya misalnya, maka pemandu akan menghadapi masalah. Oleh itu, pengguna perlu memastikan jumlah wang yang cukup di dalam kad tersebut untuk membayar tol atau parkir.


Di sesetengah universiti, sistem pembelian makanan di kafe dan perjalanan bas dalam kampus juga telah menggunakan sistem ini. Jadi pelajar akan merasa mudah untuk berurusan semasa membeli makanan dan juga merancang perjalanan.


Di beberapa negara, perkhidmatan elektrik juga menggunakan sistem prabayar. Maksudnya, pengguna perlu membayar sejumlah wang terlebih dahulu sebelum menggunakan tenaga elektrik di premis masing-masing.

Di samping itu, penggunaan sistem perkhidmatan prabayar juga melatih pengguna merancang perbelanjaan dengan lebih baik. Contohnya jika pengguna tahu baki kad prabayar telefon mudah alih, maka ia boleh mengubah suai cara penggunaan perkhidmatan tersebut. Meringkaskan perbualan telefon, bersedia untuk menambah jumlah baki wang dalam sistem prabayar tersebut. Begitu juga dengan perkhidmatan elektrik. Pengguna perlu memastikan jumlah baki yang mencukupi tertera di dalam meter elektrik.



Walau bagaimanapun, apabila pengguna kurang mengambil tahu baki yang terkandung di dalam perkhidmatan prabayar yang dilanggan, banyak masalah boleh timbul. Contohnya, bila terlupa untuk melihat baki wang pada meter elektrik, maka kesusahan akan timbul bila bakinya tinggal pada tahap paling minimum. Jika ketika meneliti meter elektrik yang hampir habis bakinya pada waktu malam, sudah tentu akan timbul kesusahan yang besar pada pengguna. Kalau di Brunei, pembelian prabayar elektrik hanya boleh dibuat pada waktu pejabat sahaja. Oleh itu, pengguna perlu merancang dan sering meneliti baki prabayar pada meter elektrik jika tidak mahu bekalan elektrik terputus pada waktu malam.

Hal ini terjadi pada saya baru-baru ini. Disebabkan kecuaian tidak meneliti meter elektrik, bekalan terputus pada sebelah petang dan mungkin pilihan atasi masalah malam itu ialah menelefon hotel untuk bermalam di sana..Bagaimana jika keluarga yang besar bilangan ahlinya?

Moral cerita ini ialah perlunya sikap beringat dan prihatin terhadap perkhidmatan prabayar yang dilanggani sama ada telefon, parkir, lebuhraya, makanan, elektrik dan sebagainya kerana kecuaian dan kelalaian pengguna akan menimbulkan pelbagai masalah.

1 ulasan:

  1. thank you so much.Now I know what is the meaning of kad prabayar

    BalasPadam

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...