Khamis, 2 Februari 2012

Cabaran Borneo_Sindumin


Kadangkala kita tidak terfikir bahawa ada perkara yang kita anggap tidak penting tetapi orang lain memikirkan sebaliknya. Contohnya soal sempadan negeri dalam Malaysia. Disebabkan telah termaktub dalam perlembagaan negeri melalui peraturan imegresen di Malaysia Timur, menyeberang sempadan antara Sarawak dan Sabah perlukan pasport pelawat dicop. Dalam hal ini, untuk memasuki Sabah dari Sarawak, kami perlu melalui Sindumin iaitu sempadan antara Sarawak dengan Sabah. Semasa sampai di Sendumin, kami perlu melalui pos imegresen yang letaknya sempadan kedua-dua negeri tersebut.

Bagi kami yang pertama kali melalui pos ini tidak begitu perasan dan tidak tahu peraturan imegresen tersebut. Disangkakan pasport hanya perlu dicop pada satu kaunter sahaja. Jadi pasport kami dicop pada kaunter sebelah Sarawak sahaja. Padahal kaunter untuk imegresen bahagian Sabah hanya di sebelah hadapannya sahaja. Oleh kerana tidak ada arahan atau papan tanda yang jelas untuk berbuat demikian, maka kami lewati kaunter bahagian Sabah tanpa dicop pasport. Kebetulan tiada kereta yang berada di hadapan kami ketika itu yang dapat kami jadikan ikutan yang mudah. Maka masuklah kami ke Sabah dari Sarawak tanpa mengikut aturan imegresen yang betul.

Walau bagaimanapun, semasa kami balik dari Sabah dan masuk semula ke Sarawak, pegawai imegresen kaunter Sabah memaklumkan secara lisan agar kami cop pasport di kaunter Sarawak. Hal ini mungkin pegawai itu dapat mengesan bahawa pasport kami tidak dicop semasa memasuki Sabah tempuhari. Dalam hati pegawai itu mungkin menyangka yang kami tidak tahu aturan atau sengaja langgar aturan!

Oleh itu, bagi pekara atau peraturan penting seperti menyeberang sempadan negara serta melibatkan isu keselamatan, perlu disediakan paparan maklumat yang mudah untuk diikuti. Jika tidak, kawalan yang dilakukan kelihatan longgar dan tidak berkesan. Wujudnya pos imegresen juga kelihatannya sekadar perlu sahaja.



Sebenarnya banyak perkara yang dilakukan secara tidak berkesan dalam urusan pentadbiran. Kadangkala wujudnya tidak memberi kesan kepada pengguna atau orang awam disebabkan faktor paparan maklumat tidak jelas dan tidak lengkap. Maka sudah tentu akan memberi impak negatif kepada agensi yang diberikan tanggungjawab pelaksana dan membazirkan banyak tenaga. Di samping itu boleh menyusahkan orang yang menggunakan perkhidmatan tersebut. Pembaziran tenaga tersebut seperti orang kampung saya kata, "kojo kau ni, buang boreh sajo" (kerja kamu ini hanya membuang beras saja).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...