Saturday, March 31, 2012

Ini cara membaca berkesan

Anda suka membaca? Malangnya anda sering menguap semasa membaca. Ini adalah strateginya! Dengan menerapkan sejumlah panduan semasa membaca, anda akan mendapatkan sesuatu dari buku yang dibaca. Panduan berikut ini boleh membantu anda membaca secara berkesan!

1. Scanning
Scanning atau membaca sepintas lalu. Tujuannya untuk mendapatkan informasi, menjawab pertanyaan atau menyelesaikan masalah yang spesifik. Misalnya, jika anda ingin mengetahui tentang khasiat herba dalam mencegah penyakit kanser. Bacalah dahulu daftar isi, abstraks, kesimpulan akhir, ringkasan, dan jadual di dalam buku tersebut. Cara ini memungkinkan anda untuk menemukan bahagian yang relevan seperti yang ingin dicari. Anda dapat hanya membaca informasi-informasi yang diperlukan saja.

2. Skimming
Skimming adalah membaca bagian awal sebuah bacaan secara cepat untuk memperoleh gambaran umum atau inti dari buku tersebut. Cari dan tinjaulah isi buku tersebut dengan membaca cepat bahagian awal setiap babnya hingga terjumpa maklumat yang dicari.

3. Membaca ayat topik
Lakukan ini sebelum membaca lebih mendalam. Membaca ayat topik akan berguna ketika mendapatkan bacaan yang padat dan benar-benar asing/baru. Bacalah ayat topik atau ayat inti dari setiap paragraf. Dengan ini, anda akan mendapatkan gambaran dari bab tersebut

Contoh ayat topik dalam paragraf:
Kita semua terpengaruh oleh warna. Ada beberapa warna yang sangat kita suka dan ada juga beberapa warna yang tidak kita suka sama sekali. Beberapa warna mengasyikkan kita, yang lainnya menghairankan kita, ada pula yang membuat kita senang di samping ada juga yang membuat kita sedih. Manusia terpengaruh oleh warna lebih dari yang mereka sangkakan kerana warna berhubungan erat dengan semua aspek kehidupan kita.

Ayat topik : Kita semua terpengaruh oleh warna
• Topik : Kita semua
• pengawalan idea : terpengaruh oleh warna

Ayat sokongan:
• Ada beberapa warna yang sangat kita suka dan ada juga beberapa warna yang tidak kita suka sama sekali.
•. Beberapa warna mengasyikkan kita, yang lainnya menghairankan kita, ada pula yang membuat kita senang di samping ada juga yang membuat kita sedih

Kesimpulan :
• Manusia terpengaruh oleh warna lebih dari yang mereka sangkakan kerana warna berhubungan erat dengan semua aspek kehidupan kita.

4. Baca secara terperinci
Setelah melakukan petua di atas, bacalah bahagian utama atau bahagian yang padat dari bacaan tersebut untuk menyaring bukti-bukti sokongan atau mendapatkan isi dari perkara yang cari. Bacalah dengan perlahan, berikan perhatian pada hal-hal yang penting. Analisislah isi bacaan dengan menghubungkan ide-ide yang berkaitan, mempertimbangkan pelbagai sudut pandang, kenal pasti prinsip-prinsip asas dari bacaan tersebut, menerapkan idea atau memindahkan pengetahuan dari bacaan tersebut, serta menilai argumen penulis terhadap bukti-bukti yang dipaparkan.

5. Bacalah untuk meningkatkan kemampuan menulis
Setelah membaca, mungkin anda tertarik untuk menulis tentang maklumat yang dicari. Oleh itu, tingkatkanlah kemampuan menulis dengan memerhatikan struktur dan teknik yang digunakan dalam bacaan tadi. Perhatikanlah perkara berikut;
1. struktur keseluruhan bacaan tersebut,
2. struktur dan panjang paragraf,
3. binaan argumen/hujah penulis,
4. penggunaan bukti-bukti untuk penulisan,
4. analisis literaturnya,
5. transisi serta wacana penulisan (hubungan antara ayat/ paragraf),
6. serta urutan tulisan tersebut, dan
7. penggunaan bahasa dan gaya tulisan buku tersebut.

Selamat mencuba dan teruskan membaca..

No comments:

Post a Comment

KEMBARA UZBEKISTAN MAC 2018

Video lawatan kami Bukhara Kompleks madrasah di Tashken Makam-makam di Taskhen Binaan Masjid di Taskhen Puncak ...