Selasa, 7 Julai 2015

Eksplorasi Eropah 6: FLORENCE, ITALI DAN ROME

6 DISEMBER 2014: Memulakan perjalanan hari ini kami singgah di Micheangelo Square untuk melihat panorama indah bandar Florence.  Renaissance bermula di sini dan tempat lahir Michealangelo sebagai artis terkenal Renaissance.  Kami juga sempat menjelajah bandar Florence dengan melihat tinggalan sejarah berupa bangunan lama termasuk gereja lama.  
Florence  merupakan sebuah ibu kota bagi wilayah Florence dan daerah Tuscany di Itali. Ia merupakan bandar paling ramai penduduk di Tuscany dengan penduduk seramai 364,779 (696,767 di kawasan bandar).
Bandar ini terletak di Sungai Arno dan dikenali dengan sejarah dan kepentingannya semasa Zaman Pertengahan dan Zaman Pembaharuan, terutamanya karya-karya seni dan seni bina. Sebagai sebuah pusat perdagangan dan kewangan zaman pertengahan Eropah, bandar ini sering kali dianggap sebagai tempat lahir Renaissance Itali

Panorama bandar Florence


Minum kopi

Patung Michealangelo

Sekitar Florence

Nak shopping barang kulit..Ada yang tak kesampaian nak beli jaket kulit merah Itali kat sini..lain kali datang lagi..


Sekitar Florence bandar sejarah

ROME dengan Eternal City dengan Colosseum yang terkenal serta St Peter Carthedral di VATICAN STATE iaitu negara Eropah dan dunia yang terkecil.  Dengan keluasan 62 hektar dan penduruk seramai 800 orang sahaja.

Rome, St Peters Cathedral

Penganut Kristian beratur panjang nak masuk  gereja St Peter


Colosseum, Rome

Waktu malam di Rome



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...