Selasa, 16 Julai 2019

HASAD DENGKI

Menurut Kamus al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi  hasad bermaksud ditAkrifkan sebagai satu sifat dalaman seseorang yang mengharapkan supaya nikmat yang ada pada seseorang berpindah kepadanya atau terhapus daripada orang itu.  Syeikh Abdul Samad al_Falembani menerangkan hasad sebagAi salah satu maksiat batin yang mampu membinasakan seseorang.

Dalam konteks masyarakat Melayu, perkataan hasad DAN dengki sering digandingkan.  Dalam Kamus Dewan hasad bermaksud perasaan iri hati kerana orang lain kaya, berpangkat, dll; cemburu; dengki


Sejarah hasad bermula sejak Allah mencipta Adam a.s..  Allah perintahkan para malaikat dan iblis sujud kepada Nabi Adam a.s., para malaikat patuh perintah Allah SWT manakala iblis mengingkarinya kerana dia berasa iri hati terhadap Nabi Adam.  Dia berasa lebih baik daripada Nabi Adam a.s., Akibat kesombongan itu, iblis diisytiharkan sebagai penghuni neraka. 

Kisah konflik dua putera Nabi Adam a.s iaitu Qabil dan Habil juga dikaitkan dengan sifat hasad. Mereka diminta oleh Allah mempersembahkan korban.  Habil memilih binatang yang berkualiti manakala Qabil dengan binatang paling buruk.  Qabil tidak puas hati dengan keadaan itu dan berdendam dengan Habil.  Akhirnya dia membunuh Habil akibat hasad yang tidak tertahan. 

Sifat hasad dengki tertanam dalam diri manusia sehingga hari ini.  Sifat ini juga menyebabkan manusia hilang pertimbangan dan menyebabkan kecelakaan dunia dan akhirat. 

PUNCA HASAD

Dalam kitab Inya' 'Ulumuddin diterangkan sebab menimbulkan perasaan hasad dengki; Antaranya;
  • Perasaan permusuhan dan kebencian
  • Berasa diri mulia
  • Takabbur
  • Ujub
  • Takut terlepas sesuatu tujuan dan habuan.
  • Ghairah menjadi ketua fan menjadi polular
  • Busuk hati
PENYELESAIAN

Menurut Muhamad Jmaludin al-Qasimi dalam kitabnya Maw'izah al-Mu'minin dan Abdul Qadir al-Mandili dalam kitabnya Penawar Bagi Hati, dengki merupakan penyakit hati.  Justeru ubat bagi penyakit ini ialah ilmu dan amal.

RUJUKAN;

Mohd Sukki Othman, 2017. Analogi Nabawi dalam Kehidupan Insani. KualaLumpur: Rimbunan Islamik Media Sdn Bhd.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...