Khamis, 7 November 2019

GULMARG, KASHMIR

 Percutian musim sejuk di Kashmir tidak lengkap jika tidak menjejaki Gulmarg.  Walaupun faktor keselamatan ketika itu tidak bergitu baik,  namun berdasarkan maklumat yang kami terima aspek itu dapat diselesaikan. Anggota tentera ditempatkan di sepanjang perjalanan dari Srinagar ke Gulmarg. 

Dari lapangan terbang Srinagar, kami menaiki van pelancong yang disertai pemandu pelancong.  Perjalanan ambil masa lebih 2 jam.  Dalam perjalanan kami singgah di sebuah restoran kecil untuk makan tengahari.  Menu makanan nasi beriani dengan rempah ratus tempatan sangat menyelerakan.  Hal ini ditambah dengan perut yang sudah lapar.

Pemandu van sangat cekap memandu dijalan sempit dan agak licin.  Semasa mendaki pergunungan, jalan semakin sempit dan licin.  Salji kelihatan memutih dan sangat tebal di kiri kanak jalan.  Di kawasan hampir dengan hotel, van tidak mampu untuk mendaki di sebabkan jalan dipenuhi salji.  Kami terpaksa berjalan kaki mendaki ke hotel.  Hotel kami juga diselaputi salji tebal.  Pengalaman yang tak pernah dialami sebelum ini.

Pemandangan indah bersalji
Selepas sarapan,  kami di bawa dengan menaiki gondola ke kawasan pergunungan bersalji di Gulmarg.  Di sana kami ambil pakej untuk aktiviti beski dan menaiki jet ski.  Pengalaman pertama untuk berski.  Instruktur menunjukkan cara mengendalikan aktiviti ski.

Mereka sangat profesional dalam menunjuk ajar kemahiran asas ski.  Di samping itu kami juga berpeluang menaiki mesin jet ski.  Motor ini sangat stabil walau permukaan salji tidak rata dan berbukit.  Dapat juga merasai pengalaman memandu sendiri motor jet ski.

Pemandangan indah di sekitar tempat berski sangat indah.  Inilah bumi ciptaan Allah yang terbentang indah untuk dinikmati.  Inilah kekuasaan Allah dalam mencipta keindahan.

Baru belajar
Jet ski




Rakan-rakan
Gaya pro
Hotel Rosewood

Pekerja hotel

Aksi kumpulan

Hotel bersalji

Keliling salji




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...