Jumaat, 2 Februari 2018

DUNEDIN

30.1.2017: Dunedin adalah bandar berhadapan dengan Pelabuhan Ortago.  Di samping tempat menarik, Dunedin juga merupakan pusat pendidikan tinggi yang utama. Terdapat pelajar Malaysia yang belajar di sini.
Semasa melawat di kilang coklat Cadbury, kami bertemu dengan pengawal keselamatan bertugas. Sekali imbas, raut wajahnya seperti orang Maori.  Bila dihampiri, dia menegur kami.  Dia perkenalkan dirinya dari Malaysia.  Menurutnya, isterinya sedang belajar PhD di universiti di sini.  Jadi dia buat kerja sambilan sebagai pengawal keselamatan.  Rezeki Allah bertaburan di muka bumi.  Yang penting kaedah dan strategi untuk mendapatkan rezeki itu. 


Kilang coklat Cadbury

Dunedin Holiday Park
Holiday park

Berkawan dengan burung di depan chalet
Di hadapan chalet kami, banyak buruk jinak turun di tanah lapang.  Seronok bermain-main dengan burung itu. Burung itu ibarat jinak merpati.
Stesen kereta api Dunedin.  Sama seperti stesen kereta api KL yang banyak tinggal sejarah
Stesen kereta api yang menjadi tumpuan pelancung di sini.  Dengan penampilan kreatif dan menarik perhatian pelancong. Di hadapan stesen dihias dengan taman bunga dengan reka bentuk taman yang cantik.
Tiket tak ada.  Sejarah yang ada

Taman depan stesen kereta api


Taman bunga

Minum kopi Dunedin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...