Sunday, February 18, 2018

LOMBOK 1

27-30 Jun 2017 I LOMBOK 

Saya bersama sahabat dari kejiranan Bangi Perdana melawat ke Lombok pada 27-30 Jun 2017.
Lombok merupakan sebuah pulau di Nusa Tenggara BaratIndonesia. Pulau ini mempunyai keluasan 4,725 km². Mataram merupakan bandar utama yang terdapat di pulau ini.

Lebih kurang 80% penduduk pulau ini adalah terdiri daripada suku Sasak, sebahagian besarnya memeluk agama Islam. Di kalangan mereka terdapat sebuah golongan yang menganuti agama Islam tempatan yang dipanggil Wetu Telu. Baki penduduk di Pulau Lombok adalah orang Bali, JawaCina dan Arab.

Kota utama Lombok adalah Mataram.  Sekitar 80% penduduk pulau ini adalah suku Sasak, sebuah suku bangsa yang masih dekat dengan suku bangsa Bali, tetapi sebagian besar memeluk agama Islam. Sisa penduduk adalah orang BaliJawaTionghoa dan Arab.
Pemandangan Pulau Lombok berwarna inframerah dengan Gunung Berapi Rinjani dari angkasa lepas, Mei 1992. 

Sazli, Norsazli, Cikgu Rizan, Yazid Mangkuta dan keluarga masing-masing di KLIA2

YM, Cikgu Rizan dan Sazli.  



Disamping bahasa Indonesia sebagai bahasa nasional, penduduk pulau Lombok (terutama suku Sasak), menggunakan bahasa Sasak sebagai bahasa utama dalam percakapan sehari-hari. 
Sebahagian besar penduduk pulau Lombok terutama suku Sasak menganut agama Islam. Agama kedua terbesar yang dianut di pulau ini adalah agama Hindu, yang dipeluk oleh para penduduk keturunan Bali yang berjumlah sekitar 15% dari seluruh populasi di sana.


Lombok dikatakan juga sebagai bandar seribu masjid.  Ada banyak masjid sekitar Lombok.


Pulau Lombok terkenal dengan keindahan muka bumi terutama lautan yang membiru.









No comments:

Post a Comment

NAMA-NAMA AL-QURAN

Dalam bahagian awal Tafsir al-Munir, Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili menerangkan sejumlah nama Al-Quran.  Antara lain ;  al-Qur'an, al-Kit...