Rabu, 19 Februari 2020

PEDOMAN MEMBACA TUN MAHATHIR

Saya tertarik ketika membaca  dengan artikel yang ditulis oleh Kadir Jasin dalam blognya.  Kandungannya berkaitan perihal pentingnya amalan membaca bagi mewujudkan masyarakat berilmu.  Menurut Tun, membaca adalah wahana untuk memperoleh ilmu.  Masyarakat membaca menggambarkan masyarakat itu berilmu.  Dalam Islam telah ditegaskan hal itu.  Bacalah, kerana dengan membaca pembaca dapat meneroka alam ciptaan Allah serta tunduk patuh kepada suruhannya.  

Situasi kini menunjukkan masyarakat tidak gemar membaca.  Kesan amalan tidak gemar membaca dapat dilihat melalui kualiti komunikasi secara formal atau tidak formal.  Butiran atau hujahan kurang bernas dan tidak memadai.  Justifikasi dan pengukuhan bahan perbincangan juga seringkali tidak dapat dipertahankan.  

Sama ada pelajar peringkat rendah mahupun pekerja yang lanjut usia, gesaan supaya membaca sering diperkatakan. Namun apabila naluri ingin tahu  kurang tersemat di dalam diri, gesaan itu tidak nampak geraknya.  Amalan tidak wujud sikap berlumba untuk memperoleh ilmu melalui bacaan menjadikan masyarakat hidup dalam kerangka yang rapuh.  Mudah pecah apabila terhentak.  Mudah tewas dalam pelbagai gelanggang sama ada gelanggang dunia mahupun akhirat. 

Baca ulasan pedoman menbaca Tum Mahathir oleh Kadir Jasin di sini.

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEDEKAH

  Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh t...