Khamis, 12 Mac 2020

ICE HOTEL DI SWEDEN

Rusa musin sejuk yang gemuk.  Allah jadikan tahan hidup dalam salji
Persekitaran salji memutih
Arca yang menarik

Persekitaran salji


 Hari kelapan. Eksplorasi seterusnya ialah perjalanan dari Kilpisjarvi ke Abisko.  Dalam puluk sembilan lami mula bertolak dari Kilpisjarvi di Finland menuju Abisko di Sweden.  Kami melalui sempadan antara Finland dan Sweden.  Cuaca bawah paras beku.  -20C. Dalam perjalana persekitaran masih gelap walaupun sudah puluk 10 pagi.  Kami dapat melihat sekumpulan reen deer yang sedang mencari makanan.  

Sebelum ke Abisko, kami singgah di Ice Hotel Sweden.  Setelah memandu hampir 2 jam, kami melalui kawasan sejuk dengan salji memutih.  Sempat turun dari kereta untuk ke tandas di sebuah stesen petrol.

Tidak banyak kenderaan di jalan raya.  Setelah sampai di Ice Hotel kami dapati ramai pengunjung ke sini.  Hal ini disebabkan di sinilah satu-satunya hotel yang dibuat dari ais. Suhu -15C.  Ada dua buah ais hotel di sini.  Satu dibina khusus dalam musim salji dan sebuah lagi hotel yang sedia ada untuk pengunjung meninap. JIka nak masuk ke hotel perlu bayaran.

Bila memasuki ruang dalaman hotel ini, terlihat kreativi pereka bilik tidur yang mempamerkan reka bentuk bilik yang unik.  Ada katil berama tilam dan kerusi.  Terpapar nama pereka bilik tidur di pintu setiap bilik.  Saya hanya sempat memasuki beberapa buah bilik sahaja di sebabkan tidak tahan dengan cuaca terlallu sejuk.
Hadapan pintu hotel ais





gembira kesejukan








Semua dari ais


persekitaran salji memutih

reka benyuk bilik tidur.  Sanggup ke nak tidur atas bungkah ais?

Pintu masuk hotek ais


Bergaya di sisi katil ais


Antara reka bentuk bilik unik

Pintu masuk hotel ais yang asal

Di luar sekitar hotel ais

Nombor bilik

No bilik dan nama pereka 





Duduk atas ais


Di pintu masuk hotel


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...