Khamis, 17 Ogos 2023

MADANIFOBIA DALAM KALANGAN ORANG MELAYU




Keputusan pilihan raya negeri yang lalu memperlihatkan bangsa Melayu terus berkonflik. Mereka terus menerus berkelahi demi mempertahankan idealisme parti masing-masing. Maka terhambur caci maki yang pada satu tahap tak mampu didengar oleh telinga dan diproses pemikiran rasional.  Hal pertelingkahan ini ibarat membaja. Pokok dibaja dengan kandungan kimia yang boleh sampai mematikan pokok. 

Menurut Faizal Tehrani, gagasan Madani dipertikai hingga tidak ada nilai yang  boleh dikutip. Islam dikatakan terancam. Saya jarang membaca tulisan Faisal. Namun makalah yang ditulis kali ini menarik perhatian untuk dibaca dengan kritis dan lapang fikiran.

Ramai yang bertanya kepada saya, kenapakah Melayu sentiasa merasakan Islam terancam padahal perangai sesetengah mereka macam musuh Allah iaitu Iblis? 

Mengapa pula mereka Madanifobia? Iaitu takut dengan Islam yang rahmah, berperadaban, berpemikiran, berkeadilan sosial dan sanggup hidup bahagia bersama masyarakat bukan Melayu dan Islam seraya mencapai kesentosaan bersama-sama. 

Mengapa satu daripada empat Melayu fobia dengan Madani.

Ada penjelasan sejarah tentang mengapa Melayu di Kelantan dan Terengganu tidak sanggup berubah. 

Apabila Abdul Kadir Munshi belayar ke Pantai Timur Tanah Melayu pada abad ke-19, dan merakamkannya dalam Kisah Pelayaran Abdullah, almarhum Munshi mendokumentasikan antara lain kezaliman penguasa Melayu, keganasan yang mereka lakukan, perang saudara yang tidak membawa apa-apa makna, pelacuran, dan perhambaan ekoran hutang.

Munshi menyatakan ada penjenayah yang gara-gara ingin melepaskan diri dari hukuman tertentu telah menyerah diri kepada pemerintah Melayu dan sanggup menjadi hamba. 

Oleh sebab mereka asalnya adalah samseng dan penjahat, mereka kini menjadi lebih bebas untuk melakukan jenayah di kampung Melayu atas nama hamba raja tertentu. 

Teruskan membaca makalah Faisal Tehrani di sini

Sumber: Faisal Tehrani, Madanifobia dalam kalangan Melayu

https://m.malaysiakini.com/columns/675840


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PILIHANRAYA DAN KEBEBASAN BERSUARA

Tidak dapat dielakkan. Bila wakil rakyat meninggal dunia, kerusinya perlu diganti. Wakil rakyat sama ada Ahli Parlimen (AP)atau Ahli Dewan U...