Ahad, 12 Disember 2010

Perjalanan

Perjalanan hari ini telah sekian lama kami tunggu. Tiket kapal terbang telah lama ditempah. Sejak bulan Februari lalu. Disebabkan tiket waran kerajaan (percuma setahun sekali), maka saya dan isteri perlu manaiki pesawat MAS untuk balik bercuti ke Kuala Lumpur. Sudah agak lama tak balik menjenguk keluarga di Malaysia. Walaupun anak-anak dan keluarga ada datang ke Brunei, namun perasaan nak pulang jenguk keluarga di kampung tetap ada.

Seperti kata perbilangan, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri,elok juga negeri sendiri. Macam itulah kata-kata yang pernah diucapkan oleh beberapa orang kawan apabila saya menyatakan akan berhijrah buat sementara ke Brunei. Saya melihat dari perspektif yang mungkin berbeza dalam konteks mengambil kebaikan yang tersirat dengan amalan hijrah itu sendiri. Walaupun duduk jauh (Brunei taklah jauh dari KL, 2 jam 15 minit penerbangan), tapi penghijrahan memberi kita peluang membuka minda dan persepsi terhadap sesuatu yang baru kita temui. Jauh berjalan, luas pandangan.

Sempena menyambut tahun baharu hijrah yang baru lepas, elok juga dilihat kembali akan neraca yang kita gunakan dalam menghadapi cabaran tahun baru. Seperti slogan yang selalu disebut-sebut semasa menyambut awal tahun hijrah, perbuatan berhijrah memberi seribu satu makna kepada kehidupan kita.

Dalam hidup ini, menggunakan akal dituntut oleh Allah swt. Akal yang dianugerahkan perlu diguna seoptimum mungkin ketika kita berkuasa dan mampu menggunakannya. Akal itu pula perlu difokuskan untuk melihat kebesaran Allah serta buat perbandingan dengan kehidupan yang pernah dilalui selama ini. Banyak pengajaran yang boleh dikutip apabila berada ditempat yang jarang lalui. Perbezaan cara hidup, budaya kerja, cara berfikir,peluang yang boleh diambil merupakan intipati yang boleh diperoleh dari amalan hijrah.

Sehubungan itu, perjalan hidup perlu diteruskan. Perjalanan ke KL bermula seawal pagi. Selepas solat subuh,dhuha dan musafir. Kami mohon agar perjalanan dirahmati dan di bawah lindungan Allah swt. Bertolak dari rumah di Jerudung, Brunei Darussalam pada pukul 7 25 pagi tadi. Kami terus ke sempadan Brunei Malaysia dengan memandu kereta. Untuk sampai ke sempadan memakan masa lebih kurang 20 minit. Deretan kereta terpaksa kiu untuk pemeriksaan imigresen Brunei dan selepas itu Imigresen Malaysia.

Sampai di Limbang dalam pukul 845 pagi. Disebabkan perut mulai terasa lapar, kami terus ke Bandar Limbang untuk sarapan. Dalam pukul 945 pagi, kami menaiki teksi untuk ke Lapangan Terbang Limbang. RM 25 tambangnya. Kereta kami tumpangkan di Kuarters guru SMK Kubung, tempat isteri saya bertugas. Aiport Limbang hanya mengendalikan kapal terbang Maswings ke Miri saja. Kami sampai ke Miri 1130 pagi setelah terbang selama 30 minit saja. Hanya sempat minum sekotak air Milo.

Sekarang sedang menunggu penerbangan ke KLIA pukul 410 petang. Oleh kerana lama menunggu, maka catatan perjalanan ini sempat ditulis semasa makan tengahari di Marry Brown, Lapangan terbang Miri. Makan nasi ayam MB dan air mineral...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...