Khamis, 30 Disember 2010

Perjalanan 4: Cikgu Limbang pulang ke Limbang


Limbang dari udara


Perjalanan balik ke Brunei agak berliku-liku. Dari KLIA ke Kuching utuk transit. Ambil masa hampir sejam. Teruskan perjalanan ke Miri dari kucing juga ambil masa hampir sejam penerbangan. Lepas itu ambil penerbangan ke Limbang. Tunggu kapal terbang terlewat hampir sejam. Allah uji tahap sabar hambaNya hadapi tekanan. Stres yang sering dihadapi ialah ketika menunggu.

Setelah bercuti di Malaysia selama 17 hari, saya dan isteri kembali semula ke Brunei. Hari Isnin yang lalu sibuk menguruskan hal-hal yang perlu diselesaikan. Hubungi PTS Profesional untuk urusan ulang cetak buku, hubungi LHND fasal cukai, pergi UPM jumpa kawan. Petangnya ke rumah adik, Mazni di Seremban nak jumpa emak yang baru buat rawatan kesihataan di Hospital Columbia Asia. Malam tadi, bakal besan Hj Abdul Rahman datang berkunjung ke rumah kami di Bandar Baru Bangi. Dapat kami berbual panjang hal keluarga serta mengimbau kisah kami semasa bergait dalam ABIM tahun 80an dan 90 an yang lalu.

Semasa dalam pesawat, terdapat ramai guru-guru dari semenanjung yang bertugas di Limbang yang menaiki pesawat bersama kami. Ada yang masih bujang dan ramai juga yang sudah berkeluarga. Saya kagum dengan semangat yang mereka miliki demi bertugas jauh. Dengan membawa bersama anak-anak kecil, mereka tetap menjalankan tugas sebagai pendidik. Pemandu teksi dari lapangan terbang Limbang yang kami naiki kata, "Ramai lagi cikgu yang belum balik ke Limbang, bah!" Saya lihat mereka gigih menggalas harapan masyarakat mendidik anak mereka. Harapan kita ialah mereka mendidik dengan ikhlas dan profesional walaupun mungkin telah berkali-kali mengusulkan surat untuk berpindah ke kampung halaman mereka. Mereka sabar menanti saat itu.

Bagi isteri saya yang juga mengajar di Limbang, selamat bertugas kembali. Walaupun tidak puas mengomel cucu, tugas perlu diteruskan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAKDIR, TANDA TERIMA KASIH, GANJARAN, ALAM BAQA

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran - 3:145 وَمَا كَانَ لِنَفۡسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ كِتَٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَ...